INVITATION: Dynamisk linjeføring, sier Nissan, og vi er tilbøyelige til å være enige. Mer interessant blir det når vi vet at denne konseptbilen i all hovedsak viser hvordan produksjonsbilen, som kommer til neste år, skal bli. Foto: Nissan
INVITATION: Dynamisk linjeføring, sier Nissan, og vi er tilbøyelige til å være enige. Mer interessant blir det når vi vet at denne konseptbilen i all hovedsak viser hvordan produksjonsbilen, som kommer til neste år, skal bli. Foto: NissanVis mer

Nissan med viktig invitasjon

Nissan skal lansere en ny kompakt modell med smarte løsninger. Som konsept heter den Invitation.

Hvis du blir bedt om å si hvor mange forskjellige personbilmodeller Nissan tilbyr i Norge, hva ville du si spontant? Tre? Fire, seks? Vi ble for vår del overrasket da vi talte dem og kom til hele 13 forskjellige modellnavn i prislisten fra den norske importøren.

Stor variasjon

Spennet er vidt både i størrelser, utseende, målgrupper og bruksområder: Fra den billige bybilen Pixo via storselgeren Qashqai, elbilen Leaf og SUV-ene X-Trail og Pathfinder til den store flerbruksbilen og syvseteren NV200 - for øvrig markedets beste forhold mellom pris og plass.

Mini-fleksibilen Note er gått i glemmeboken hos de fleste, men er fortsatt i salg og imponerte mange med sine praktiske egenskaper da den kom på markedet for seks år siden. Tiden har gått, og det er på tide med avløsning, og da kan jo Nissan i samme slengen benytte anledningen til å oppdatere sitt image i dette segmentet.

Nissan Invitation Concept:

Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan


Spenstig og kompakt

På årets bilmesse i Genève i mars måned, blir Nissans trekkplaster Invitation Concept. Det er imidlertid ingen ren showbil de viser her, men en slags "anti-Juke". I praksis en kompakt bil i omtrent samme kategori, men med adskillig mer konsensuelle linjer.

Den har ellers drag av mini-fleksibil over seg og ikke, som Juke, av mini-SUV. For øvrig avslører ikke den første pressemeldingen noe særlig om bilen, så vi må inntil videre i hovedsak nøye oss med bilder og video (se nedenfor).

Større enn en småbil

Noen drypp er det imidlertid. Blant annet kjenner vi de viktigste dimensjonene. Nissan hevder (som med Juke) at dette er en bil som går inn i B-segmentet (det vi ofte i Norge kaller småbiler). Vi vil imidlertid påstå at den også vil konkurrere om VW Golf-kunder (C-segmentet eller kompaktklassen), når vi ser dimensjonene og vet at plassutnyttelse er en av hovedprioritetene. Med sine 415 centimeter i lengden er Nissan Invitation Concept ni centimeter kortere enn VW Golf. Men den er bygget mer i høyden - med 147 centimeter gir det fem mer enn Golf og vi vet at dette favoriserer mulighetene for plassutnyttelse.

Avansert utstyr

Innstegsmotoriseringen vil (selvsagt) slippe ut mindre enn 100 gram CO2 per kilometer. Bilen vil også få tidsmessig utstyr og deriblant en meget interessant sikkerhetspakke - som vi testet i Japan nylig. Den vil også bli utstyrt med en kameraløsning som "ser" rundt bilen og som er nyttig ved parkeringsmanøvre. Det skal være første gang den tas i bruk i dette segmentet, og vi kommer tilbake med mer informasjon om denne løsningen.

VIDEO: Invitation Concept