NYTT INNEN SIKKERHET: "Forutseende kollisjonsvarsling" demonstreres her. Den store SUV-en (en Infiniti QX56), svinger plutselig til venstre da bilen foran, en Nissan Fuga, har bråstoppet. Testsjåføren i den bakerste Fugaen har allerede fått varsling om at den forrerste bilen har bråbremset via visuell og akustisk varsling samt stramming av setebeltene. Foto: Knut Moberg
NYTT INNEN SIKKERHET: "Forutseende kollisjonsvarsling" demonstreres her. Den store SUV-en (en Infiniti QX56), svinger plutselig til venstre da bilen foran, en Nissan Fuga, har bråstoppet. Testsjåføren i den bakerste Fugaen har allerede fått varsling om at den forrerste bilen har bråbremset via visuell og akustisk varsling samt stramming av setebeltene. Foto: Knut MobergVis mer

Nissan med aktivt skjold

YOKOHAMA (DinSide Motor): Vi har fått innblikk i noen av de nyeste sikkerhets-systemene som kommer.

Bare i Japan skjer det hvert år 7.000 ulykker fordi folk gir gass i stedet for å bremse. Mange ulykker skjer også fordi man ikke ser hva som skjer lengre frem i trafikken. Nissan har utviklet systemer som skal bøte på dette - og en rekke andre risikofaktorer i trafikken. Summen av systemene kaller Nissan "sikkerhetsskjold" (Safety Shield).

Redusere skadeantall og -omfang

Som alle bilprodusenter arbeider Nissan aktivt med å redusere antall drepte og skadde i trafikken gjennom å gjøre bilene stadig sikrere. I tillegg til den passive sikkerheten - beskyttelse av de som sitter i bilen - arbeides det med stadig nye systemer for å bedre den aktive sikkerheten - det vil si hindre at ulykker inntreffer eller i det minste gjøre konsekvensene av dem så lite alvorlige som mulig.

Les også: Vi tester Volvo med fotgjengerradar

Etterligne mennesket

Nissans grunnidé er at bilen må utstyres med systemer som imiterer menneskets evner til å oppdage, forstå og reagere på risiko.

Her, på Nissans testanlegg ved Oppama-fabrikken utenfor Yokohama, fikk vi en smakebit på hva som kommer av sikkerhetssystemer. Foto: Knut Moberg
Testbilene til demonstrasjon av sikkerhetssystemene. Foto: Knut Moberg
Her gir vi full gass... Foto: Knut Moberg
Bilen stopper av seg selv før den treffer "muren". Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
NYTT INNEN SIKKERHET: "Forutseende kollisjonsvarsling" demonstreres her. Den store SUV-en (en Infiniti QX56), svinger plutselig til venstre da bilen foran, en Nissan Fuga, har bråstoppet. Testsjåføren i den bakerste Fugaen har allerede fått varsling om at den forrerste bilen har bråbremset via visuell og akustisk varsling samt stramming av setebeltene. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg

Sensorer, kamerasystemer, radar, laser og ultralyd tas i bruk for å mate bilens elektronikk med eksterne inntrykk. Algoritmer muliggjør omregning av disse inntrykkene til evaluering av risiko og aktivering av tiltak for å beskytte bilen og de som er i den.


Flere typer systemer

Ved Nissans testområde i Yokohama fikk vi demonstrert en rekke av de systemene som skal bringe produsenten nærmere den uunngåelige "null-visjonen" eller målsettingen at bilkjøring skal kreve færrest mulig ofre. En del av dem er kjent og får stadig større utbredelse. Det dreier seg eksempelvis om vinglevarsler, som sier fra når bilen forlater kjørefilen uten aktivert retningsviser, om automatisk overvåkning av blindsonen, om kamerasystemer foran og bak som oppdager hindere eller mennesker som beveger seg i bilens nærhet.

Feil pedal

Som nevnt innledningsvis er det et stort problem at svært mange enten tar feil av brems og gasspedal eller tråkker for hardt på gassen når de manøvrerer inn eller ut av parkeringsplasser og -hus. Bare i Japan forårsaker visstnok den type uhell utrolig nok over 10.000 dødsfall eller skader i året, i følge Nissan. Løsningen deres går ut på å kvele gassen fullstendig i den typen situasjon, samt automatisk brems før bilen treffer et hinder - eksempelvis veggen i parkeringshuset.

Her finner du de sikreste bilene

Kveler gassen

For å teste systemet fikk vi beskjed om å sette oss i testbilen utstyrt med systemet, plassert et par - tre meter foran en "mur" som skulle representere veggen i et parkeringshus. Deretter skulle vi gi full gass rett mot muren. Som sagt, så gjort - men allerede etter noen centimeter ble gassen kvalt og bremsene hugg i, akkurat tidsnok til at vi unngikk å treffe "muren", riktignok (for sikkerhets skyld?) laget i et mykt materiale.

Dette fungerer altså, og ville i et slikt tilfelle ha spart den uoppmerksomme sjåfør i alle fall for en god del tusenlapper i biloppretting.

Kameraer og sonar

Her simuleres en situasjon hvor en fotgjenger styrter ut i veien. Bilen bremser automatisk. Foto: Knut Moberg Vis mer


Dette systemet kalles Acceleration Suppression for Pedal Misapplication - altså akselerasjonssperre ved feil pedalbruk. Hvordan vet så bilen at det er feil pedal? Jo, takket være de ytre kameraene (de diverse systemene benytter kameraer både i front, i hekk og langs sidene), identifiseres stedet som en parkeringsplass. Ved hjelp av ultralyd - sonarer - måles avstand til hindere og sensorene gir ordre til elektronikken som opphever akselerasjonsfunksjonen og aktiverer bremsene.

Forutseende radar

Et annet av systemene er det som fanger opp bevegelsene til bilen som ligger foran den forankjørende bilen - altså to biler frem i trafikkbildet. Vi testet også dette (i tillegg til de andre systemene, som også andre produsenter disponerer i en eller annen form og som vi ikke skal gå i detalj på her).

Ved kjøring bak en stor SUV i normal hastighet aktiveres plutselig varslingssignaler og setebeltet strammes. I samme øyeblikk svinger bilen foran plutselig til siden for å unngå bilen foran den igjen - som plutselig har bråstoppet. Takket være varslingen er vi allerede i ferd med å foreta en kraftig nedbremsing.

Systemet suppleres om ønskelig med automatisk nedbremsing foran hinderet hvis sjåføren ikke reagerer. Et tilsvarende system reagerer på om en fotgjenger kommer ut i veien foran bilen.

Alt i alt er det mye spennende som foregår på sikkerhetsfronten, og med disse initiativene viser Nissan at de så absolutt er å regne med når det gjelder fremgangen på det området.

Nissan planlegger å begynne å innføre sikkerhetssystemene vi har beskrevet i utvalgte modeller fra 2012.