<b>STRØM, IKKE DIESEL:</b> I oktober ble elbilen Nissan Leaf den mest registrerte personbilen her i landet. Elbilene har tatt så pass stor markedsandel at diesel-andelen for første gang på syv år har havnet under 50 prosent. Foto: Knut Moberg
STRØM, IKKE DIESEL: I oktober ble elbilen Nissan Leaf den mest registrerte personbilen her i landet. Elbilene har tatt så pass stor markedsandel at diesel-andelen for første gang på syv år har havnet under 50 prosent. Foto: Knut MobergVis mer

Nissan Leaf på topp - diesel ned

For første gang på svært lenge er dieselandelen i nyregistreringsstatistikken under 50 prosent.

I desember 2005 skjedde det utenkelige: Andelen dieseldrevne biler i nybilsalget kom over 50 prosent. Riktignok var det først i 2007 at dette ble normalsituasjonen, og fra 48,3 prosent i hele 2006 havnet andelen på 74,3 prosent i 2007. Siden har det holdt seg over 50 prosent.

Diesel under 50 prosent

Men nå, etter nesten syv år, er altså barrièren brutt i motsatt retning. I oktober hadde 49,4 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor. Ett år tidligere, i oktober 2012, var andelen allerede nedadgående, men fortsatt på 57,6 %.

Elbilene øker kraftig

Dette er imidlertid ikke bensinbilenes fortjeneste, men en bekreftelse på forrige måneds kraftige byks fremover for elbilene. Åtte prosent av alle førstegangsregistrerte personbiler var elbiler i oktober. Og mens septembers fantastiske rekord for en stor grad kunne tilskrives det oppdemmede salget av Tesla Model S, har den mer folkelige Nissan Leaf tatt over denne måneden.

Leaf har til og med gått forbi VW Golf - som til og med må ta til takke med tredjeplassen denne måneden. Golf er nemlig også slått av Toyota Auris i oktober. La oss legge til at et flertall av solgte Auris også er utstyrt med elektrisk motor - det dreier seg nemlig om hybrid-versjonene.

Alt om elbiler på DinSide

I oktober ble det registrert 925 nye personbiler med bare elmotor. Det er mer enn dobbelt så mange som i oktober 2012. Elbilene hadde en markedsandel på 7,2 prosent blant personbilene i oktober i år, mens den i oktober i fjor var 3,4 prosent.

Hittil i år er det registrert 5.175 nye elbiler, 52 prosent flere enn i samme periode i fjor. Og fjoråret var som kjent allerede et rekord-år.

Det ble i tillegg bruktimportert 310 personbiler med bare elmotor i oktober - mot 49 i fjor. Totalt ble det førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte) 1.235 elbiler i oktober i år, noe som er 765 flere enn i oktober i fjor.

Hybridene også

Det ble registrert 1.147 nye personbiler med bensin eller diesel pluss elektrisk hybriddrift i oktober. 15,7 prosent flere enn i oktober i fjor. Personbilene med hybriddrift har en markedsandel på 8,9 prosent. Hittil i år er det registrert 8.421 nye personbiler med hybriddrift, så å si 65 prosent flere enn i samme periode i fjor.

Hva har Moods of Norway med bilstatistikken å gjøre?!?

Hele markedet vokser

SUKSESS-MODELL: Nye Skoda Octavia viser seg å slå an. Den byr på mye bil for pengene og kvitterer med en fjerde plass på modellstatistikken i oktober, bak Nissan Leaf, Toyota Auris og VW Golf - som denne måneden må nøye seg med en tredjeplass. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


I oktober ble det totalt registrert 12.893 nye personbiler, 3,9 prosent flere biler enn i oktober 2012. Dette er også den reelle veksten i og med at det var det samme antall registreringsdager som i fjor.

Det betyr også at markedet holder et solid, høyt nivå: I forhold til gjennomsnittet for oktober måned de 10 foregående årene, er årets oktobertall 27 prosent høyere - det tilsvarer 2.741 flere biler i snitt.

Bruktimporten gikk derimot ned: 2.581 personbiler i oktober tilsvarer en nedgang på vel 17 prosent fra oktober i fjor. Bruktbilsalget innenlands holder seg imidlertid bra, med en økning på 2,6 prosent.

4x4 er fortsatt like populært. I oktober ble det registrert 4.200 nye personbiler med firehjulsdrift, en andel på 32,6 %. I samme måned i 2012 var firehjulsdriftandelen 30,5 %.

Topp 30 bilmerker - oktober og hittil i 2013
Kilde: OFV ASOktoberAndel %Hittil iAndel %Endring %
   2013 2013/2012
TOTALT12.893100118.6771001,8
1. Volkswagen1.5501215.91413,4-6,7
2. Toyota1.89014,715.54913,15,5
3. Volvo1.1478,98.9267,5-2,9
4. Ford8646,78.5087,2-10,7
5. Nissan1.0758,36.9615,920,4
6. Audi6645,26.5415,5-8,1
7. BMW5794,55.8534,9-6,8
8. Skoda77365.3734,5-5,7
9. Mazda4493,55.3664,5124
10. Mitsubishi4013,14.9814,226,1
11. Mercedes-Benz4443,44.9344,211,4
12. Peugeot4633,64.5723,9-15,2
13. Kia4593,64.1813,51,8
14. Hyundai3032,43.8323,2-19,1
15. Opel2021,63.0722,6-2
16. Subaru2852,22.7572,3-9
17. Honda1711,32.2451,968,4
18. Citroen1801,42.1511,8-30
19. Suzuki3802,91.7771,51,5
20. Tesla980,89060,82.920,0
21. MINI1200,98180,713,6
22. Renault1090,87230,625,1
23. Fiat350,35650,52,4
24. Chevrolet550,44590,42.768,8
25. Lexus680,54580,40,7
26. Land Rover530,44540,4-21,9
27. Porsche200,22830,2-2,4
28. Dacia100,11680,15.500,0
29. Alfa Romeo170,11440,1-45,5
30. Jeep130,1640,1-67,5


Mye lavere utslipp

Den høye andelen elbiler og hybrider har konsekvenser for CO2-utslippet. Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler i oktober var 118 gram per kilometer, som i september. Det er ni gram mindre enn i oktober 2012.

I oktober i år ble gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye biler med bensinmotor 121 g/km, mens det for dieseldrevne biler ble 134 gram per kilometer. I oktober i 2012 hadde de bensindrevne personbilene 127 g/km i CO2-utslipp, mens de dieseldrevne personbilene hadde 138 gram per kilometer.

Hittil i år er CO2-utslippet for nyregistrerte personbiler 125 gram per kilometer, fem gram lavere enn i samme periode i fjor. For personbilene med bensinmotor er utslippet redusert med fem gram per kilometer til 124 gram i perioden. Utslippet fra personbilene med dieselmotor er uendret - 136 gram per kilometer.

CO2-utslipp for nye personbiler i oktober 2013 (endring i forhold til oktober 2012):

  • Alle personbiler 118 gram per kilometer. (- 9 )
  • Bensinbiler 121 gram per kilometer. (- 2)
  • Dieselbiler 134 gram per kilometer. (- 4)

Dette koster bileierne milliarder ekstra!