Nissan Leaf har en solid struktur som beskytter passasjerene godt. Batteripakken er godt beskyttet. Foto: IIHS
Nissan Leaf har en solid struktur som beskytter passasjerene godt. Batteripakken er godt beskyttet. Foto: IIHSVis mer

Nissan Leaf krasjet

Topp sikkerhetsscore for Nissans elbil for familien - i to forskjellige kollisjonstester.

Det har aldri hendt før: En elbil oppnår toppscore i Euro NCAPs kollisjonstest. Fem stjerner i Euro NCAP etter toppscore i referanse-kollisjonstesten i USA for få uker siden er nok en fjær i hatten for Nissan etter at elbilen Leaf på forhånd hadde vunnet de gjeve troféene Årets Bil i Europa og World Car of the Year. Dette overrumplet oss på ingen måte: På forhånd hadde DinSide gitt bilen terningkast seks etter testkjøring.

Toppscore i USA...

I USA er det IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) som står for kollisjonstestene som er sikkerhetsreferanser på den siden av Atlanteren. Der fikk Nissan den ettertraktede utmerkelsen "Top Safety Pick", altså utvalgt som spesielt sikker bil. Også Chevrolet Volt fikk et utmerket resultat og det er ifølge IIHS ingen grunn til å anse moderne elbiler som mindre sikre enn andre biler.

- Det som driver hjulene er forskjellig, men sikkerhetsnivået er både for Volt og for Leaf like høyt som for de andre bilene som har fått toppscore i våre kollisjonstester, sier Joe Nolan, som er toppsjef i IIHS.

...og i Europa

Foto: Euro NCAP
Foto: Euro NCAP
Foto: Euro NCAP
Foto: Euro NCAP
Foto: Euro NCAP
Nissan Leaf har en solid struktur som beskytter passasjerene godt. Batteripakken er godt beskyttet. Foto: IIHS
Foto: IIHS
Foto: IIHS
Amerikansk kollisjonstest - Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Her fikk Leaf utmerkelsen "Safety Pick of the Year". Foto: IIHS
Leaf etter sidekollisjonstesten. Foto: IIHS
Også Chevrolet Volt - hybrid av typen elbil med bensindrevet rekkeviddeforlenger - fikk toppscore i USA. Foto: IIHS

I dag bekrefter Euro NCAP dette gode skussmålet ved å gi toppscore til Nissan Leaf. Strukturen i seg selv gir god beskyttelse til de som oppholder seg i bilen. Det viser seg i tillegg at komponentene som er spesifikke for elbiler, og spesielt litiumion-batteripakken, er godt nok beskyttet selv i voldsomme front-mot-frontkollisjoner, sidekollisjoner og ved rundvelt. Leaf fikk 89 prosent score for beskyttelse i første seterad, 83 prosent for barnebeskyttelse, 65 prosent for fotgjengerbeskyttelse og 84 prosent for standard sikkerhetsutstyr.


Her kan du lese den detaljerte testen hos Euro NCAP.

Elbiler like sikre som andre biler

Trioen av elbiler Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-Zero og Peugeot iOn fikk tidligere i år tilfredsstillende resultater i Euro NCAPs krasjtest og i februar viste bilder fra en virkelig kollisjon her i Norge at bilen har en struktur som står imot i en ganske kraftig front-mot-frontkollisjon. Etter det DinSide erfarer, var føreren av elbilen (en Mitsubishi i-MiEV), uskadet etter ulykken.

VIDEO: Euro NCAPs kollisjonstest av Nissan Leaf:


VIDEO: Bakgrunn, forberedelser og forklaring:


For de som vil sammenligne med de amerikanske prosedyrene:

USA-krasjtesten med detaljer:


Kollisjonstesten med forklaringer: