Foto: Nissan
Foto: Nissan Vis mer

Nissan Leaf: Kanonpris

Endelig er prisen på Nissan Leaf offisiell. Løp og kjøp!

Årets mest spennende billansering er snart i gang. Bilen er på mange måter historisk fordi det er den første fullverdige familiebilen på markedet som drives helt og holdent av elektrisitet. Nå er det også satt en pris på elbilen Nissan Leaf, og prisen er rett og slett kanonbra, mener vi.

Les også: Nissan Leaf får terningkast 6

Liten konkurranse

Mitsubishi har det siste året nærmest tapetsert den delen av Norge som har et snev av interesse for elbiler. I løpet av året ser det ut til at de runder 1000 solgte biler i Norge, med god margin. I kjølevannet har også Peugeot og Citröen kommet med søstermodellene, som er basert på samme bilen. Nå kan mye tyde på at de må om-prise bilene i-Miev, Ion og C-Zero, for kundene kommer antagelig til å løpe i en annen retning nå som prisen på Leaf gjøres kjent. Prisen feier nemlig all konkurranse til side, og Nissan Leaf vil bli stående som førstevalget for de aller fleste potensielle elbilkundene der ute, tror vi.

255.000 kroner

Ja, du leste riktig. Prisen på bilen er satt til 255.000 norske kroner, og det inkluderer en nordisk vinterpakke, som også er verdt en god del kroner. Vinterpakken består av følgende utstyr:

KAN HURTIGLADES: Nissan Leaf er en av flere nyere el-biler som kan lades på 15-20 minutter. Vis mer


- Oppvarmede forseter
- Oppvarmede bakseter
- Oppvarmet ratt
- Oppvarmede speil
- Batterivarmesystem

Det høres kanskje unaturlig ut at en elbil får både oppvarmede bakseter og ratt, utstyr som sjelden er å få på selv de mer ordinære bilene. I en elbil er det faktisk mer logisk, for det er mindre energikrevende å varme opp seter og ratt for å oppnå komforttemperatur, enn det er å måtte varme opp hele kupéen for å få seter og ratt varme. Elbil krever på mange måter at også brukerne tenker nytt og annerledes.

Mye utstyr

Nissan Leaf er veldig godt utstyrt, også utover vinterpakken. Her har du goder som klimaanlegg, navigasjonssytem, ryggekamera, hurtigladekontakt, og en avansert kjørekomputer som gir deg absolutt all den informasjon du måtte trenge for å kjøre mest mulig økonomisk.
Du kan også kontrollere bilen fra mobiltelefonen ved å laste ned en applikasjon for smarttelefoner, en teknologi som forøvrig er norsk. Denne gjør at du kan overvåke og fjernstyre ladeprosessen, samt fjernstyre en mengde funksjoner, som blant annet klimaanlegget. Vil du ha 20 grader i bilen når du starter hjemmefra en kald vintermorgen, så får du det med hjelp av et tastetrykk. Nissan Leaf ble forøvrig begunstiget med 5 stjerner av EuroNCAP i kollisjonstestene, foruten at den ble kåret til Årets Bil 2011 i Europa.

Et liv med Leaf

NORSK LEDER: Nissan Leaf er verdens og Norges mest solgte elbil og Norge ble skrytt opp i skyene for sin elbilpolitikk av Nissan Europas ledelse under seminaret. Her fra Zero Rally med Dinsides representant Skillebæk i 2012. Foto: DINSIDE Vis mer


DinSide Motor er de i landet som har rattet Leaf lengst, takket være vår deltagelse i Zero Rally tidligere i år. Gjennom flere dager fikk vi oppleve potensiell rekkevidde, og bilens øvrige fordeler og ulemper. Listen over ulempene er særdeles kort, og vi ga bilen allerede i vinter terningkast seks, da den ble testet under den offisielle presselanseringen. Leaf holder hva den lover med tanke på lovet rekkevidde, og 17 mil kan nås uten å måtte kjøre krampaktig økonomisk. En neste erfaring var at batteripakken i Leaf tar til seg strøm og lades langt raskere enn de fleste konkurrentene der ute.

I markedet?

Er du på utkikk etter en elbil bør du vurdere Leaf. Nissan holder således en slags roadtrip i slutten av juli, og blir å finne på Aker Brygge fra 29.juli, og frem til 4. august. I denne perioden kan privatpersoner få prøvekjøre bilen flere måneder før den offisielt kommer til landet. Ordreboken åpnes først i september, og på slutten av året tolles de første kundebilene inn til landet.

OPPDATERT: Tidspunkt for seansen på Aker Brygge er flyttet, og finner sted fra 1. til 7. august.

PRISET: Batteripakken i Nissan Leaf koster netto under 35.000 kroner, i det minste i USA. Foto: Nissan Vis mer


De nevnte konkurrentene koster 240.000 kroner, pluss minus noen kroner. Da er utstyrslisten svært begrenset, og du får en hermetikkboks på fire hjul. Nissan Leaf er en fullverdig 5-seters familiebil med god opplevd kvalitetsfølelse, bedre rekkevidde, og den er spekket med utstyr. Leaseplan forhåndskalkulerte en antatt pris til å bli ca. 279.000 kroner. Dette stemte godt overens med våre antagelser på 280.000 kroner. Den endelige prisen er altså satt til å bli 255.000 kroner. I praksis betyr dette at det bare finnes et eneste alternativ der ute for deg som skal velge elbil. I hvertfall intill de andre bilene blir priset om.