Vis mer

Nissan Leaf: Årets Bil 2011

Underet har skjedd. En elbil er kåret som årets bil.

Aldri før har det skjedd at en el-bil har tatt tittelen Årets Bil. Dermed går året 2011 inn i historiebøkene allerede før det er startet, og det i full enighet med DinSides spådommer.

- Juryen bekreftet i dag at Nissan Leaf er et gjennombrudd for elbiler. Nissan Leaf er den første elbilen som kan matche konvensjonelle biler på mange områder, uttaler juryformann for Car of the Year, Håkan Matson.

Terningkast seks

Dette henger godt sammen med det DinSides Knut Moberg uttalte etter å ha prøvekjørt Nissan Leaf tidligere i år.

– Bilen er suverent best blant elbilene til nå, og utvilsomt den beste allrounderen vi har kjørt, sier Moberg, som deretter ga Nissan Leaf terningkast seks. Sekseren underbygges av at Leaf er velkjørende, stillegående, kvikk med gode ytelser, komfortabel, har en miljøbonus, og fordi utsiktene for god driftsøkonomi er sterkt til stede.

Snart kan du lade elbilen uten en eneste kabel

Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
KAN HURTIGLADES: Nissan Leaf er en av flere nyere el-biler som kan lades på 15-20 minutter.
BLADE RUNNER: Lydfolkene i Nissan har valgt seg futuristisk Blade Runner-billyd på Leaf, ifølge Bloomberg News. Foto: Produsenten
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
PRISET: Batteripakken i Nissan Leaf koster netto under 35.000 kroner, i det minste i USA. Foto: Nissan


Prøvekjøringen Nissan Leaf: Terningkast seks!

Syv konkurrerende

Car of the Year: Tidligere vinnere
 ÅrBilmodell
11964Rover 2000
21965Austin 1800
31966Renault 16
41967Fiat 124
51968NSU RO80
61969Peugeot 504
71970Fiat 128
81971Citroen GS
91972Fiat 127
101973Audi 80
111974Mercedes 450
121975Citroen CX
131976Simca 1307
141977Rover 3500
151978Porsche 928
161979Simca Horizon
171980Lancia Delta
181981Ford Escort
191982Renault 9
201983Audi 100
211984Fiat Uno
221985Opel Kadett
231986Ford Scorpio
241987Opel Omega
251988Peugeot 405
261989Fiat Tipo
271990Citroen XM
281991Renault Clio
291992VW Golf
301993Nissan Micra
311994Ford Mondeo
321995Fiat Punto
331996Fiat Brava/Bravo
341997Renault Megane Scenic
351998Alfa Romeo 156
361999Ford Focus
372000Toyota Yaris
382001Alfa Romeo 147
392002Peugeot 307
402003Renault Megane
412004Fiat Panda
422005Toyota Prius
432006Renault Clio
442007Ford S-Max
452008Fiat 500
462009Opel Insignia
472010VW Polo


Nissan Leaf stod igjen i finalen sammen med seks andre kandidater. De andre kandidatene var Volvo S60/V60, Alfa Romeo Giulietta, Citröen C3/DS3, Opel Meriva, Ford C-Max og Dacia Duster. Lesernes avstemning her på DinSide ga dog et noe annet resultat. Der ble Volvo S60/V60 stemt frem som førstevalget, med Nissan Leaf på en fjerdeplass.

Lesernes valg på DinSide Motor

En lykkelig direktør

Carlos Ghosn, administrerende direktør og styreleder for Nissan Motor Co. Ltd er svært fornøyd, og uttalte følgende;

- Denne prisen anerkjenner ikke bare pionérarbeidet som er uttrykt i den 100 prosent elektriske Nissan LEAF, som er konkurransedyktig med tradisjonelle biler med tanke på sikkerhet, ytelse, plassforhold og kjøreegenskaper, men den gjenspeiler også Nissans posisjon som et av de mest framtidsrettede, innovative og spennende bilmerkene. Med tre andre elektriske biler som vil bli lansert globalt av Nissan – og med den nært forestående markedsintroduksjonen av fire andre elbiler fra vår alliansepartner Renault, representerer Nissan LEAF bare det første steget på veien mot en nullutslippsframtid.

Fjorårets vinner er av en mer normal karakter

I tråd med norsk jyrymedlem

Det norske medlemmet av juryen for årets, Rune Korsvoll fra NAF/Motor sier til NRK at dette er helt i tråd med hans stemme. Likevel var Korsvoll usikker på utfallet ettersom flere land i Europa ikke er tilrettelagt for elbiler. Norge er kanskje det landet som er best tilrettelagt, ettersom vi har full avgiftsfritak på elektriske biler.

Ti års kamp

I de ti siste årene er det blitt sagt som en bekreftelse, at fremtidens biler er elektriske. Det finnes flere veier til målet, og flere mellomstadier frem mot den fullverdige elektriske bilen. Denne prisen er bare en bekreftelse på at bilbransjen er på rett vei. Ingen annen løsning til nå er like effektiv som den elektriske. Spørsmålet er bare hvor lang tid det tar å sette teorien inn i praktisk gjennomførbare løsninger, og hvor lang tid det tar å få forbrukerne til å forstå at dette er den rette veien og det rette målet. Nissan Leaf er et stort steg i riktig retning, og nå har den fått sin anerkjennelse.

Dette er bilen leserne ville stemme frem

Vi regner med det kommer til å bli diskutert heftig i debatten under artikkelen, og maner om en saklig debatt. Da blir den interessant for alle parter.