Nissan Leaf, den første fullverdige femseters elbilen på markedet, koster nå ikke mer enn 232.000 kroner - og det er med mye utstyr inkludert. Rekkevidden gjør selvsagt at dette for mange kun har funksjon som bil nummer 1 (altså den man bruker i hverdagen - til og fra jobb, butikk, barnehage/skole etc.), mens man også har en bil nummer 2 (for eksempel en diesel-stasjonsvogn eller SUV), som man tar lengre turer med innimellom. Foto: Knut Moberg
Nissan Leaf, den første fullverdige femseters elbilen på markedet, koster nå ikke mer enn 232.000 kroner - og det er med mye utstyr inkludert. Rekkevidden gjør selvsagt at dette for mange kun har funksjon som bil nummer 1 (altså den man bruker i hverdagen - til og fra jobb, butikk, barnehage/skole etc.), mens man også har en bil nummer 2 (for eksempel en diesel-stasjonsvogn eller SUV), som man tar lengre turer med innimellom. Foto: Knut MobergVis mer

Nissan Leaf - elbillig

Riktignok kommer leveringsomkostninger i tillegg, men likevel: Dette er billig.

Nissan står på for å få en god start på året for suksess-elbilen Leaf. Ikke nok med at de har ytterligere satt ned prisen for en velutstyrt bil til 232.000 kroner, de tilbyr også, frem til 31. mars, gratis leiebil i inntil 20 dager over en treårsperiode for tilfeller hvor man trenger å kjøre lengre turer hvor elbilens rekkevidde blir en begrensning.

Det vesentligste om Nissan Leaf kan du lese her!

Oppgradering på gang

Med disse tiltakene håper Nissan å holde "dampen" oppe i tiden frem til det kommer en "ny" Nissan Leaf på markedet. Utpå våren skal eksisterende generasjon Leaf oppgraderes med noen fornyede tekniske løsninger. Vi har ikke detaljene ennå, men det er ikke i denne omgang snakk om at rekkevidden skal utvides. Derimot skal det tilbys ulike utstyrsvarianter i motsetning til det som er tilfellet i dag, med en, så å si fullt utstyrt pakke.

Da vi deltok på før-lanseringen av Nissan Leaf høsten 2010 ble vi imponert over hva Nissan hadde fått til, og kåret den uten problemer til markedets beste elbil, belønnet med terningkast seks.

Vi tippet den gangen at elbilen ville koste cirka 280.000 kroner, og regnet det som en "ikke verst"-pris.

Moderne og praktisk interiør i Nissan Leaf, selv om ikke alle materialer er tipp-topp. Foto: Knut Moberg
Fra den internasjonale lanseringen i Lisboa høsten 2010. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
ELBIL-SUKSESS: Nissan Leaf er nå en av landets mest solgte biler totalt - den kom på fjerde plass på registreringsstatistikken i mars. Foto: Knut Moberg
Nissan Leaf, den første fullverdige femseters elbilen på markedet, koster nå ikke mer enn 232.000 kroner - og det er med mye utstyr inkludert. Rekkevidden gjør selvsagt at dette for mange kun har funksjon som bil nummer 1 (altså den man bruker i hverdagen - til og fra jobb, butikk, barnehage/skole etc.), mens man også har en bil nummer 2 (for eksempel en diesel-stasjonsvogn eller SUV), som man tar lengre turer med innimellom. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Joda, man kan kjøre så fort i en Leaf - i utlandet... Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
En oppgradering av elbilen Nissan Leaf er allerede underveis, og i forkant settes prisen på dagens modell ned. Dessuten tilbys nye kunder - men bare til ut mars - fri leiebil i 20 dager over en treårsperiode for de virkelige langturene. Foto: Knut Moberg

Kommende bensin/diesel-Nissan i Leaf-klassen


Kanonpris

Så da Nissan Leaf kom i salg i Norge i juli 2011, og prisen ble annonsert til 255.000 kroner, kunne vi ikke annet enn skrive "kanonpris!". Det dreide seg tross alt om en lite utbredt teknologi fortsatt uten storskalafordeler og utstyrsnivået var (og er) upåklagelig. Siden den gangen er bilen blitt en desidert storselger blant de - fortsatt svært få - elbilmodellene på markedet; cirka 50.000 eksemplarer av Nissan Leaf er blitt solgt så langt omkring i verden.

Se hvordan det gikk med Nissan Leaf i krasjtest

Snart 3.000 Leaf i Norge

Norge er et av de største markedene for bilen - og ikke bare relativt sett, men også i absolutte tall. Salgstallene for Leaf nærmer seg nemlig 3.000 biler og spesielt i de tre største byene er de blitt et ganske vanlig syn på veiene - også i kollektivfeltene, da muligheten for å kjøre i disse jo er en av de mange gavepakkene norske elbilister mottar i form av incentiver til å velge "utslippsfritt".

Nissan Leaf kåret til Årets bil

Fri leiebil for lange turer

Her "tanker" vi elbilen fra en CHAdeMO hurtigladestasjon. Foto: Knut Moberg Vis mer


Som nevnt innledningsvis gjør Nissan sitt ytterste for å få flere til å velge elbilløsningen. Derfor tilbyr de over en begrenset periode det de kaller "full mobilitet over hele landet for de dagene du har behov for å kjøre virkelig langt". Det dreier seg om en avtale med bilutleier Hertz (et nettverk på over 134 utleiere her til lands), som gir tilgang til fri leiebil, i samme størrelseskategori som Leaf, i inntil 20 dager. Avtalen er gyldig i tre år og inkluderer forsikringer og fri kjørelengde - men naturligvis ikke drivstoff.

Nevnte avtale er selvsagt et grep for å forsøke å overtale noen av de som ser på den begrensede rekkevidden mellom lading av batteripakken som en hindring. Det kan bli spennende å se om dette er noe som i praksis vil avgjøre valget for enkelte.

Oppgradert Nissan Leaf kommer for øvrrig til å bli vist på bilutstillingen i Genève i mars. Produksjon av denne skal komme i gang ved fabrikken i Sunderland i England i løpet av våren, så regn med å se den ankomme norske butikker tidlig på sommeren.