<b>ROMSKIP?</b> Med falkevinger og tre seter ser Nissan Bladeglider ut som et mindre romskip!  Foto: NISSAN
ROMSKIP? Med falkevinger og tre seter ser Nissan Bladeglider ut som et mindre romskip! Foto: NISSANVis mer

Nissan lanserer BladeGlider

Husker du Deltaving, Zeod og BladeGlider? De står som symboler på Nissans kreative tenkning.

Nå kommer BladeGlider igjen for alvor - snart tre år etter at vi omtalte den underlige skapningen her første gang. Den gangen var det en showbil som ble vist på bilutstilling - denne gangen er det en fullt kjørbar modell som den japanske produsenten tar med seg til OL i Rio de Janeiro.

To eksemplarer er til stede i Brasil. En står utstilt i den olympiske parken mens den andre skal tilby dynamiske kjøreturer for medier og «VIP»-er.

Nissans demo-video kan du se her:


Elektrisk morobil for trekant-fans

Bilen er riktignok ingen 3-hjuling, men den er likevel rimelig trekantet i fasongen. Den har også en rimelig futuristisk linjeføring tre år etter at konseptet ble forhåndsvist. Nissan lover for øvrig «avansert, helelektrisk og batteridrevet drivlinje med enestående ytelse og dynamiske kjøreegenskaper»

Tekniske data
Topphastighetminst 190 km/t
Akselerasjon 0-100 km/tunder 5 sek.
Samlet motoreffekt272 hk
Dreiemoment707 Nm
Vekt1300 kg
Lengde430 cm
Bredde185 cm
Høyde130 cm
Akselavstand280 cm


Hvor riktig det er, skal vi ikke uttale oss om, men det vi vet er at det er en seriøs teknologipartner - Williams Advanced Engineering - som står for drivlinjen. I og med at de har bevist sin kompetanse innen Formel E, regner vi med at de også her har vært i stand til å levere varene. I hvert fall viser de til to års arbeid med design, teknologi og utvikling - og vi regner med at det ikke er bare for moro skyld ...

På papiret er fakta som følger: BladeGlider skal kunne nå en toppfart på 190 kilometer i timen, mens 0-100 skal kunne gå unna på snaue fem sekunder. Bilen drives av to elektromotorer - én i hvert bakhjul. Hver motor har en effekt på 179 hestekrefter.

Fysikk i praksis

Denne konfigurasjonen hjelper på stabiliteten gjennom et svært lavt tyngdepunkt - men også på plassutnyttelsen fordi mye plass frigjøres til passasjerer og bagasje. Samtidig gjør den at den svært baktunge bilen (2/3 av vekten på bakakselen), ikke vil steile. En fordel til er at denne arkitekturen kombinert med vektfordelingen ifølge Nissan vil kunne muliggjøre uvanlig høye G-krefter utover (sidelengs akselerasjon), i svingene.

BØTTESETER: BladeGlider tilbyr et realt racing interiør i konfigurasjonen 1+2 som i sin tid McLaren F1. Foto: NISSAN Vis mer


Uvanlige løsninger

De V-formede dørene som er hengslet i bakkant er utvilsomt med på å gi bilen dens slående utseende. BladeGlider er bevisst gjort åpen for å gi racerbil-følelse, men for sikkerhets skyld er bilen forsterket med et integrert veltebøylesystem.

Betjeningsknappene på rattet i BladeGlider mater hastighet, batteriladestatus, regenerativ modus og dreiemoment til et hoveddisplay som suppleres av to skjermer som viser bilder fra ryggekameraene montert rett bak framhjulene. Disse erstatter altså ryggespeilene, noe japanske myndigheter nylig har godkjent.

LES OGSÅ:

Disse kan bli «Årets bil»
Strengere helsekrav til førerkortet
Slik får du DAB i den gamle bilen