<b>MER KLASSISK:</b> I forhold til lillebror Juke, er Kicks moderne, men ikke spesielt sær. Foto: NISSAN
MER KLASSISK: I forhold til lillebror Juke, er Kicks moderne, men ikke spesielt sær. Foto: NISSANVis mer

Nissan Kicks - ny crossover egnet for bykjøring

Når den kommer til Norge, vet vi imidlertid ikke ennå.

Vi regner derfor ikke med at navnet her en henvisning til sangen udødeliggjort av blant andre Nat King Cole, Chuck Berry og Rolling Stones.

Men Nissan er store på både snodige modellnavn, og på crossovere, disse krysningene mellom SUV og vanlig kombi som blir stadig mer populære.

Vi kaller dem ofte SUV-er, selv om vi er de første til å innrømme at det er en utvanning av begrepet.

Crossover-boom

Etter den gedigne suksessen den japanske produsenten fikk fra 2007 med sin kompakt-SUV (eller altså crossover), Qashqai, var de ikke sene om å følge opp med Qashqai +2 og den lille crossoveren, Juke. I dag har de både oppgradert Juke, annen generasjon Qashqai og den større X-Trail på programmet.

Slik har Nissan vært en av pådriverne i markedet for utbredelsen av crossoverne.

Midt på treet

Nå viser de enda en modell, som skal plasseres mellom Juke og Qashqai størrelsesmessig - og også designmessig.

FAMILIEDESIGN: Nissan kaller stilelementene V-grill, bumerang-tema i lyktene og «flytende» tak. Foto: NISSAN Vis mer


Kicks har altså bevart navnet fra konseptbilen vi omtalte i 2014 - det lå allerede i kortene at den ville komme som produksjonsbil.

Med sine 430 centimeter i lengden, 176 i bredden og 159 i høyden, er den altså kompakt, som en VW Golf omtrent, men høyere.

Les også: SUV-er og crossovere til prisen av en VW Golf

REN DESIGN: 7-tommers fargeskjerm og tradisjonell instrumentering er på plass i Kicks. Dashbord-designen kaller Nissan «glidende vinge». Foto: NISSAN Vis mer


Urban crossover

Nissan annonserer bilen som en crossover for byboere. Den lanseres først i Latin-Amerika, der den også skal produseres, men vil finne veien til totalt 80 markeder i hele verden etterhvert - så det burde være gode sjanser til at den dukker opp her også.

Det er det som skjedde med den mindre Ford-crossoveren Ecosport.

Både design og utstyrsnivå tilsier det. Bilen kommer med både 360-graders oversiktskamera og systemer som oppdager gjenstander i bevegelse rundt bilen.

TIDSRIKTIG: Kompakt og velproporsjonert, slik fremstår Nissan Kicks fra siden. Foto: NISSAN Vis mer


Bilens design tar opp de kjente Nissan-temaene som V-formet grill og det såkalt «flytende» taket.

Foreløpig aner vi ikke hva som skjuler seg under panseret, men vi kjenner jo motoriseringer som 1,2-liters bensin, 1,6-liters ditto og 1,5-liters diesel - som det er nærliggende å tenke seg i denne bilen.

Vi kommer tilbake med mer når eventuell lansering her i landet nærmer seg.

Video:


Flere bilder:

VINKLET OG SPISSET: Det kunne fort blitt i meste laget med vinkler og markerte linjer, men vi synes det er blitt ganske harmonisk. Foto: NISSAN
FAMILIEDESIGN: Nissan kaller stilelementene V-grill, bumerang-tema i lyktene og «flytende» tak. Foto: NISSAN
LOVER PLASS: Nissan hevder det skal være plass nok til fire voksne - og bagasjen deres. Foto: NISSAN
REN DESIGN: 7-tommers fargeskjerm og tradisjonell instrumentering er på plass i Kicks. Dashbord-designen kaller Nissan «glidende vinge». Foto: NISSAN
MER KLASSISK: I forhold til lillebror Juke, er Kicks moderne, men ikke spesielt sær. Foto: NISSAN
PASSE HØYREIST: 159 centimeter i høyden bør gi Kicks bedre innvendig plass enn tilsvarende lange og brede, men lavere biler. Foto: NISSAN
TIDSRIKTIG: Kompakt og velproporsjonert, slik fremstår Nissan Kicks fra siden. Foto: NISSAN
Foto: NISSAN
REN DESIGN: 7-tommers fargeskjerm og tradisjonell instrumentering er på plass i Kicks. Dashbord-designen kaller Nissan «glidende vinge». Foto: NISSAN