Vis mer

Nissan Juke-R kommer

For å være ærlig, dette trodde vi først var en spøk.

Det kom noen halvferdige skisser av en Nissan Juke med stylingsett, og det hele bar preg av å være så ekstremt at det bare kunne ha opphav i et tenåringshode. Men nå viser det seg at det faktisk finnes en leken gjeng i et bakrom hos Nissan som har fått lov å utfolde seg, og de har bare 22 uker på seg.

En litt spesiell GT-R

Fra rått til råere

Juke-R er en kloning av Nissan Juke og verstingen GT-R. Foreløpig er den selvfølgelig bare en konseptbil, men det skal lages to eksemplarer. En venstre- og en høyrerattet versjon. Bilen bygges for NTC-E, Nissan Technical Centre Europa, men se ikke bort fra at den kommer til å bli gransket av de japanske ingeniørene i tillegg.

Målet med konseptbilen er å føle på responsen fra publikum på hvorvidt det er ønskelig med en heftigere Nissan Juke. Vi har fra før kjørt 190-hesteren, men den har Nissan klart å ødelegge med en helt feil girkasse. Den feilen tror vi ikke de gjør to ganger.

Monsteret GT-R prøvekjørt på Estoril

Hva har du under huven?

Under panseret sitter det altså en 3,8-liters V6-maskin med twin-turbo. Rått og brutalt er den hentet rett fra GT-R, det samme er girkassa. Selv hele drivlinja er flyttet over, inkludert firehjulsdriften.

Den som trodde Impreza WRX Sti var det heftigste man kunne få i denne størrelsen må snart tro om igjen. Bilen settes til slutt på fire 20” hjul, og da har den bremser og alskens remedier som er dimensjonert for både kreftene og farten.

Se bildene:


FIA-oppsett

Innvendig er det gjort plass til de samme instrumentene og den 7” store skjermen som sitter i GT-R, og to racingstoler har fått plass i stedet for de originale. Når bilen først bygges, har Nissan laget den med fullt FIA-godkjent oppsett, og et sikkerhetsbur er derfor også på plass. Det er vanskelig å ikke bli betatt av tegningene, nå som vi vet den skal produseres.

Da vi første gang så dem ble de litt vel science fiction. Nå blir det bare tøft.

Takk for firehjulsdriften. Her er GT-R på vinterføre.

Innleid kunnskap

Nissan har hyret RML til å bidra med bygget, men det er ikke første gang. Senest i 2003 var RML involvert med å bygge Micra-R. Den fikk til å begynne med en racingmotor fra Primera, men ble etter hvert byttet ut med en V6 motor fra selveste 350Z. Nå, snart ti år senere, så har verden tatt ett steg videre. Dermed er det duket for en Juke basert på GT-R. Dette høres ut som en ekte lekebil for voksne sjåfører.

Se video: