Nissan GT-R Proto: Fast, Furious og Burnout i ett

Den siste og råeste Skyline GT-R avgikk ved døden for et par år siden. Men nå kommer bekreftelsen på at den vil få en verdig arvtager: En superrå racer som ikke vil være et derivat av noen eksisterende Nissan, men helt nyutviklet.

Nissan GT-R Proto: Fast, Furious og Burnout i ett

  1. Store bilder!


Nissan beviste med den super-effektive sportsbilen 350Z at merket fortsatt kan sportsbiler. Firmaet som de siste årene har måttet konsentrere seg om å bygge seg opp igjen økonomisk, er nå i fin form igjen, skal man tro Renault-sjef Carlos Ghosn, og kan tillate seg å utvikle nye og spennende biler som ikke bare henvender seg til "mannen i gata" men tar sikte på å gjenoppbygge et image som de rå GT-R bilene skapte mot slutten av forrige århundre.

Legende

Nissan GT-R proto inkarnerer oppfølgingen av noe av en tradisjon. Nissan kom med sin første bil i "GT-R-serien" - PGC10 - allerede i 1969. Den siste - R34 - dukket opp i 1999(Skyline GT-R). Siden har Nissan strevd med å komme seg på fote igjen, samtidig som de har "sondert terrenget" i form av konseptet som ble vist allerede i 2001. Det dreier seg for Nissan om å holde liv i en produktrekke som tross et relativt kort tidsperspektiv har rukket å oppnå status som legende, et slags ikon som også tjener som en slags motvekt til det ganske trauste familiebil-imaget Nissan lenge har hatt. I 2003 ble det bekreftet at nye GT-R ville bli markedsført i 2007.


Dedikert til kjøreglede

For den kommende gateraceren vil ikke hete Skyline eller Silvia eller ha noen annen seriemodell-betegnelse, men vil være en helt selvstendig Nissan-modell som ikke vil være basert på noen eksisterende sedan eller kupé. Prototypen er det vi ser her: Den ble vist i Tokyo for få dager siden. Designen er videreført fra konseptet, og skal være en visuell lenke til tidligere GT-R-modeller, for eksempel med de fire runde baklyktene og ditto eksospotter. De atletiske og sammenkrøpne linjene skal gi et inntrykk av potensiell kraft og fart. Samtidig er linjeføringen, i pakt med tiden, noe mindre eksibisjonistisk enn ved tidligere anledninger, med en relativt diskret aerodynamisk pakke bestående av integrerte spoilere og sideskjørt.


Spekulasjoner

Hvor fort kommer så dette til å gå? Vel... helt sikkert veldig fort - men der stopper informasjonen opp. Forrige generasjon hadde i utgangspunktet en 2,6-liters rekkesekser under panseret. Ifølge Nissan produserte den 280 hestekrefter, men uavhengige målinger viste visstnok rett som det var at det var en betydelig underdrivelse - dette antagelig av spesfikt japanske administrative "hensyn"... Ettersom den utmerkede 350 Z har en V6-motor og yter 280 til 300 hestekrefter verserer det en god del spekulasjoner angående motoren som vil dukke opp i GT-R. Det er lov å håpe på V8, på mer enn 400 hestekrefter og på 7-trinns girkasse. Dessverre foreligger foreløpig ingen konkret informasjon enda, Nissan holder kortene tett til brystet. Men vi får ihvertfall vite at dette blir en bil som vil få en mindre grad av "typisk japansk" - preg; beskjedenhet vil bli lagt til side og bilen skal selges globalt. "I stand til å konkurrere med de aller beste" som det heter i pressemeldingen fra Nissan.

Nye GT-R vil altså etter planen komme på markedet i 2007 som første nye GT-R på åtte år.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Nissan-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder