NISSAN GT-R 2012: 550 hestekrefter er mye. Men tallet forteller langt fra hele historien. Foto: Nissan
NISSAN GT-R 2012: 550 hestekrefter er mye. Men tallet forteller langt fra hele historien. Foto: NissanVis mer

Nissan GT-R overgår seg selv

Mandag annonserte Nissan lanseringen av 2012-modell Nissan GT-R. Dette blir bare heftigere og heftigere.

Den ser kanskje ikke slik ut, men Nissans sportskupé GT-R, som ble lansert i Japan i 2007 og først kom hit nesten to år senere, er en av de absolutte verstingene blant superbilene.

Mål: Under 7:20 på "Sløyfa"

Under mediepresentasjonen av den nye 2012-utgaven av GT-R hevdet Kazutoshi Mizun, sjefsingeniøren hos Nissan, at bilen nå har potensial til å kjøre nordsløyfen på Nürburgring på under 7:20, hvilket i så fall plasserer den i selskap med de aller raskeste gjennom tidene - vi snakker selvsagt om gatelegale produksjonsbiler.

Vi kan bare regne Gumpert Apollo, Dodge Viper ACR og Lexus LFA "Nürburgring Package" som ganske sikkert enda raskere. Da Lexusen satte rekordtiden på 7:14 var for øvrig DinSide til stede. Det kan du lese om her.

Nissan GT-R vil bryne seg direkte mot en annen versting: Corvette ZR-1, også under 7:20.

Foto: Nissan
Foto: Nissan
NISSAN GT-R 2012: 550 hestekrefter er mye. Men tallet forteller langt fra hele historien. Foto: Nissan


Enda sterkere

Hva er det så som er blitt gjort for å forbedre denne bilens potensial? Jo, først og fremst har motoren fått mer effekt. Den yter nå 550 hestekrefter - altså en økning på 70 hester i forhold til den første utgaven og en forbedring på 20 hester i forhold til dagens versjon. Effekten er tilgjengelig ved 6.400 omdreininger. Også dreiemomentet er jekket opp, nå er det 632 newtonmeter som er til disposisjon hele veien fra 3.200 til 5.800 omdreininger.

0-100 km/t skal GT-R nå greie på under tre sekunder - det snakkes om 2,8 sekunder, hvilket er fabelaktig raskt.

Motorrespons

Motoren skal også gi bedre respons og effekt og moment være mer generøst utporsjonert enn tidligere. Dette takket være forbedret luftinntak og optimalisert motorstyring. For øvrig er forbruket ørlite grann redusert takket være den bedre kontrollen.

Bilens interiør er også noe oppgradert - ryggekamera er blant annet standard.

En egen racing-pakke blir tilgjengelig for markeder hvor bilen selges med høyreratt. Den får også asymetrisk demperkontroll for å kompensere for høyere vekt på førersiden.

I mai 2008 kjørte vi Nissan GT-R på bane. Det kan du lese om her.

Her er Nissans promo-video for GT-R 2012:


Den oppgraderte Nissan GT-R kommer i salg i Japan senere i høst og kommer til Europa i januar 2012.

Les også - Renault Megane R.S.: Raskeste forhjulsdrevne på ringen