Foto: Nissan
Foto: NissanVis mer

Nissan GT-R... Egoist!

Nissan? Det låter kanskje ikke så eksklusivt. Men GT-R - se det er andre boller.

Å være selvsentrert og uvillig til å dele med andre, det er tydeligvis en egenskap Nissan ser som ønskelig hos kundene til denne spesialutgaven av den nyeste utgaven av Nissan GT-R. Det er en spesielt eksklusiv og luksuriøs variant av den heftigste Nissan noensinne - den modnede GT-R i nyeste tapning.

Merket Nissan er kanskje ikke det som får adrenalinet til å koke hos de fleste - muligens med unntak av de som setter designen til Nissan Juke i vrangstrupen.

Sportslig ikon

Men forlenger du med modellbetegnelsen GT-R, da forholder det seg annerledes. Nissan GT-R er nemlig, sett i kombinasjon med forgjengerne Skyline GT-R, for et ikon å regne for sportsbilelskere rundt hele verden.

Født i 2007

Det var ved årsskiftet 2007/2008 bilen kom på markedet i Japan, og i løpet av 2008 var den ute på det amerikanske markedet. Da hadde vi allerede ventet lenge og utålmodig på den - vi skrev om kommende GT-R første gang så tidlig som høsten 2001. (Les her). Her i Europa måtte vi vente til våren 2009 før bilen kom til forhandlerne, men det var da også en bil verdt å vente på. For vår del hadde vi fått kjøre den på banen Estoril i mai 2008. Det kan du lese om her. Da vinteren kom uti november samme år kjørte vi et amerikansk-importert eksemplar fra Bergen til Oslo og oppdaget at dette råskinnet, som allerede i den utgaven gjorde 0-100 på 3,8 sekunder, faktisk er en bil for alle årstider. (Les om den kjøreturen her).

Vanvittig akselerasjon

Rett før årsskiftet ble en oppgradert GT-R presentert under bilutstillingen i Los Angeles. Denne 2011-modellen (som amerikanerne kaller 2012-modell) har fått 530 hestekrefter mot offisielt 480 hk tidligere. Den har også fått et sofistikert launch control-system som muliggjør vanvittig raske akselerasjoner - det skal dreie seg om 3,1 sekunder fra 0-100 km/t (2,9 sekunder fra 0-60 mph).

Her snakker vi virkelig superbil-ytelser; tider så å si ingen av selv de heftigste supersportsbilene fra Lamborgini, Ferrari, Porsche eller Pagani kan matche.

Når det kan bli aktuelt å skaffe en slik her i landet vet vi i skrivende stund ikke. Ikke umulig at en vordende kunde faktisk vil måtte vente til årsmodell 2012 - eller enda lenger.

Ikke rart det finnes kunder som helst vil ha gleden ved å eie noe slikt for seg selv... Eller?

Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan
Foto: Nissan