Slik ser Nissan Deltawing ut. Bilen har en 1,6-litersmotor som yter 300 hestekrefter. Den skal kjøre Le Mans-løpet i sommer, rattet av Michael Krumm og Marino Franchitti. Foto: Nissan
Slik ser Nissan Deltawing ut. Bilen har en 1,6-litersmotor som yter 300 hestekrefter. Den skal kjøre Le Mans-løpet i sommer, rattet av Michael Krumm og Marino Franchitti. Foto: NissanVis mer

Nissan DeltaWing til Le Mans

Denne racerbilen fra Nissan er ifølge dem selv denne generasjonens mest revolusjonerende.

Det er viktig for Nissan å bygge merkevaren som noe annerledes enn andre bilprodusenter, med fokus på nytenkning, nyskaping og effektivitet.

Fly eller bil...?

Derfor har de, sammen med dekkprodusenten Michelin, engasjert seg aktivt bak teamet som har utviklet denne ganske utrolige doningen - som man kunne forveksle med Batmobile eller med et avansert jagerfly, avhengig av vinkelen man betrakter den fra. Bilen heter DeltaWing og den skal kjøre 24-timersløpet i Le Mans som går av stabelen den 16. og 17. juni.


Startnummer 0

Vi skriver "kjøre" og ikke "delta", for bilen får startnummer 0 (null) og stiller utenom løpsklassifisering. Målet er å teste ut og forbedre teknologi som etterhvert kan bli anvendt i motorsport og som i fremtiden også vil kunne finne veien til Nissans mer ordinære biler konstruert for menigmann og -kvinne.

Her er den kjørbare Batmobile

Bare 300 hk?

Slik ser Nissan Deltawing ut. Bilen har en 1,6-litersmotor som yter 300 hestekrefter. Den skal kjøre Le Mans-løpet i sommer, rattet av Michael Krumm og Marino Franchitti. Foto: Nissan
Michael Krumm, verdensmester i GT1-racing, skal kjøre Deltawing på Le Mans. Foto: Knut Moberg

Hjertet i bilen er naturligvis den Nissan-utviklede DIG-t-motoren. Den har direkte bensininnsprøytning og bare 1,6 liter slagvolum. (DIG-t står for Direct Injection Gasoline - turbocharged). Med hjelp blant annet av nevnte turbolading greier den likevel å produsere 300 hestekrefter. Det er selvsagt mye fra en så liten motor, men høres jo ikke spesielt imponerende ut i Le Mans-sammenheng - der makseffekten ofte ligger på det dobbelte.

Se Mad Max - en Ford for apokalypsen!

Effektiv

Men DeltaWing er lett - ifølge produsenten bare halvparten av hva en "normal" racerbil veier. Den skal også være svært stabil takket være svært gode aerodynamiske egenskaper og god vektfordeling. Det er en grunn til at den ser ut som den gjør, med svær finne bak og deltavinger som på et jagerfly. Bilen skal dermed være svært effektiv og skal nøye seg med et mye lavere forbruk enn konvensjonelle racere. Føreren sitter langt bak - nesten over bakakselen, og får litt av en utsikt mot den smale fronten.

Les også: Nissan GT-R under tre sekunder

Amerikansk-bygget

Michael Krumm, verdensmester i GT1-racing, skal kjøre Deltawing på Le Mans. Foto: Knut Moberg Vis mer


Nissan DeltaWing ble opprinnelig planlagt og designet av briten Ben Bowlby. Den er bygget i California av den amerikanske organisasjonen All American Racers, med velkjente Dan Gurney i spissen. De har tidligere bygget 157 biler og har vunnet i både Formel 1, sportsbilmesterskap og Indianapolis 500.

Det blir spennende å følge "Batmobile" under Le Mans-løpet i juni. Den skal kjøres av de rutinerte racerførerne Marino Franchitti og Michael Krumm. Vi krysser fingrene for at de fullfører løpet!

Slik er utsynet for piloten i DeltaWing: