Nissan 4X4 for 2008

Nissan er sterke på biler som faktisk duger for terrengkjøring, selv X-trail fra folke-SUV-klassen presterer langt over gjennomsnittet utenfor veien.

RUKA (DinSide Motor): Det må være vondt for produsenter som Nissan, Mitsubishi, Toyota Og Land Rover å se hvordan produsenter med kort historikk i SUV-klassen kler opp biler i liksom-terrengdrakt. For det å bygge biler som faktisk klarer mer enn en fortauskant krever både kunnskap og vilje til å pådra seg kostnader som ikke alltid er like lett å kommunisere ut til kundene.

Nissan har lang 4X4-historie, og er en av produsentene som begynner med terrengegenskaper, for så å tilpasse bilene SUV-trenden. Det er det mest reale, men problemet har vært at produktene har opplevdes som litt røffe.

Finish

Vis mer

Nissan 4X4 for 2008

  1. Store bilder!
Vis mer


Det er ikke alt for store endringer på Pathfinder og Navara, men endringene er mer justeringer for å få samme opplevd kvalitetsfølelse som konkurrentene. Midtkonsollen har for eksempel fått en mykere overflate, samme finish som bak på en Sony Ericsson K800i-telefon. Det innbærer en litt matt overflate med fløyelsfølelse, og løfter faktisk interiøret mer enn man skulle tro.

Videre er blinklysene flyttet ut i sidespeilene, disse har også fått en liten lampe som lyser opp bakken ved innstigning. Aluminiumsplater i dørkarmene er på plass ved de høyeste utstyrsnivåene, og Pathfinder har fått tykkere teppe i bagasjerommet.

Mer sjef

Små endringer, men for Pathfinder betyr endringene at den likner mer på konkurrentene, mens det for pickupen Navara innebærer at den befester sin posisjon som den ledende pickupen i klassen. Det eneste som skurrer for Navaras del er den fortsatt ikke leveres med antiskrens (ESP), noe som hadde gjort den til vår definitive favoritt i klassen.

Det er ikke meldt om noen prisendringer i forbindelse med oppgraderingen. Prismessig ligger Pathfinder personbil med en startpris på 622.000 kroner noe under konkurrenter som Land Cruiser og Pajero, men som varebil er prisene mer utjevnet.

Navara pickup starter på 300.000 kroner, men prisforskjellen på 50.000 kroner til de billigste konkurrentene kan til en viss grad forsvares med en betydelig sprekere motor og et interiør som hører mer hjemme i SUV-klassen enn i pickup-klassen.

X-Trail imponerer mer

Ved siden av brødrene Navara og Pathfinder hadde Nissan tatt med seg nye X-Trail. Den hevder seg godt i folke-SUV-klassen med rene SUV-kvaliteter som komfort, motorstyrke og grei kvalitetsfølelse, men er blant de få som også leverer i skogen.

Elektronikkhjelp for både sikker nedfart og uproblematisk bakkestart er på plass, sistnevnte for øvrig også en 2008-nyhet på Pathfinder med manuelt gir. Det store fortrinnet er imidlertid at det er vektlagt terrengegenskaper under utvikling, og at den har greie vinkler på overheng foran og bak samt firehjulsdrift som faktisk får levert kreftene ut til hjulene.

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Det er mange som sliter med å se at nye Nissan X-Trail faktisk er en ny bil, men etter en tur i bilen viser løftet i kjøreegenskaper og komfort at det i høyeste grad er en ny bil. X-Trail er greit priset i forhold til resten av klassen, og spesielt attraktiv i kombinasjonen automatgir og diesel til 436.000 kroner. Billigste X-Trail starter på 353.000 kroner med bensinmotor. Ved siden av Mitsubishi Outlander og Honda CR-V er X-Trail klasseledende.

Dakar-satsning

Nissan stiller i Dakar gjennom privatteam, og til neste år skal blant annet nordmannen Ivar Tollefsen kjøre en Sør-Afrikansk preparert Nissan Navara. Tollefsen har tidligere kjørt flere Dakar med Bowler Wildcat.

I Finland stilte Nissan med en noen år gammel Dakar-bil med motor fra Nissan 350Z som i Dakar-versjon yter 320 hestekrefter og leverer 450 Nm gjennom en 6-trinns sekvensiell girkasse. Bak rattet satt Juuso Pykälistö som har kjørt WRC for Peugeot og som nå kjører tester med Sebastian Loebs Citroen C4.

Den korte grusrunde vi fikk sitte på inne i granskogen ga oss et par innsikter – det er definitivt en prestasjon bare å tåle et par uker om bord denne bilen som Dakar-førerene og kartleserene gjør, og at skinnet bedrar, dette er ingen pickup men en utrolig rask og håndterbar sak selv om fjæringsveien er på en meter og vekten er over 1.800 kilo.

  • Store bilder av Dakar-bilen og trekløveret X-Trail, Navara og Pathfinder.
  • Her finner du mer Nissan-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder