Nissan 350Z enda råere

Vår test av Nissan 350Z sommeren 2004 ble en ren hyldest. Nå har vi hatt gleden av å kjøre Nissans herlige sportsbil igjen - denne gang med enda heftigere motor og nedfellbart tak.

Vis mer
Vis mer


HELSINKI (DinSide Motor): Det å få orden på 350Z-kronologien er ingen liten utfordring. Etter grundige undersøkelser har vi imidlertid kommet frem til at Nissan 350Z først ble introdusert i Japan og USA sommeren 2002. Der ble bilen, i likhet med sine legendariske forgjengere, en umiddelbar suksess. Ett år etter, sommeren 2003, kom roadster-utgaven, som i likhet med kupé-utgaven kunne skilte med en heftig 3,5-liters V6-motor, bakhjulsdrift, herlige kjøreegenskaper og et vakkert utseende.

Europa i andre rekke

Først høsten 2003 var turen kommet til Europa, som i første omgang kun fikk stifte bekjentskap med kupé-utgaven. Roadster-utgaven kom ikke til Europa før våren 2005, noe som forteller oss at det europeiske markedet er relativt lite i 350Z-sammenheng. Ifølge Nissan havner faktisk bare en av ti eksemplarer i Europa.

I USA og Japan derimot, har 350Z solgt svært godt. Men selv om 350Z ble en suksess, tok ikke Nissan sjansen på å sitte med hendene i fanget. I fjor, bare tre år etter introduksjonen, kunne den japanske bilfabrikanten avduke den ansiktsløftede 350Z. Som vanlig ble de amerikanske og japanske markedene prioritert, først våren 2006 var det Europa sin tur til å stifte bekjentskap med den ansiktsløftede utgaven.

300 hestekrefter

Vis mer


Det mest interessante ved ansiktsløftingen, er at 350Z har fått en enda friskere motor. Grunnkonstruksjonen er uendret - vi snakker fortsatt om en aluminiums-V6er med 24 ventiler og 3,5 liter slagvolum. Men takket være en rekke mindre endringer, deriblant variable tider også på utblåsingsventilene, har motoren fått enda bedre fyllingsgrad ved høye turtall. Dermed har effekten økt fra 280 hestekrefter ved 6.200 omdreininger til 300 ved 6.400. Takket være de 20 ekstra hestekreftene skal kupé-utgaven nå klare 0 til 100 på 5,8 sekunder, en forbedring på 0,1 sekund. I tillegg er turtallssperren hevet fra 6.750 til 7.000 omdreininger, noe som er et høyt turtall for en såpass stor motor. Toppfarten er som tidligere elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen.

Flatere moment-kurve

Vis mer


I samme prosess har maksimalt dreiemoment gått ned, fra 363 Nm ved 4.800 omdreininger til 353 Nm ved samme turtall. På den annen side har momentkurven samtidig har blitt flatere, noe som betyr at motoren leverer mer kraft i de øvre delene av turtallsregisteret.

Nye felger

Vis mer


Innføringen av en enda sprekere motor akkompagneres av enkelte visuelle endringer. For det første er de seks-ekede felgene vraket til fordel for enda vakrere fem-ekede utgaver. De nye felgene er lettere enn dem de erstatter, noe har resultert i lavere uavfjæret vekt.

Samtidig har "underleppen" under luftinntaket fått en ny detalj, noe som visuelt bidrar til å trekke bilen nærmere asfalten. Frontlyktene har beholdt formen, men har fått ny innmat. Dette har sammenheng med at xenon-lyktene er oppgradert til bixenon. Bixenon betyr at også fjernlyset skapes av xenonlamper. Dessverre innebærer den nye lykt-innmaten at de karakteristiske, oransje stripene i frontlyktenes ytterkant har forsvunnet.

Baklyktene har i likhet med frontlyktene beholdt formen, men de tradisjonelle lyspærene er erstattet av hele 42 dioder per lykt.

Navigasjon

Vis mer


Også interiøret har fått visse oppgraderinger. Du skal være 350Z-kjenner for å legge merke til endringene, men Nissan påstår i hvert fall at bilen har fått flere oppbevaringsrom og at flere interiørelementer nå er kledd i mer eksklusive materialer. Nytt er det også at 350Z nå kan leveres med stor farveskjerm og navigasjon.

Snau tid

Vi har ikke tidligere testet 350Z Roadster og hadde derfor gledet oss til å kjøre den toppløse utgaven. Dessverre viste det seg at tiden som var satt av til testkjøring var altfor knapp til at det var mulig å gjøre seg skikkelig kjent med bilen.

Vakker

Vis mer


Det som imidlertid er sikkert, er at også Roadster-utgaven er en vakker bil, både med og uten tak. Blant annet bidrar de to "puklene" bak veltebøylene til å forhindre at den lange bakdelen blir for dominerende. Stoff-taket betjenes selvsagt elektrisk, og skal kunne felles ned i løpet av 20 sekunder. Vi fikk ikke tid til å gjøre oss kjent med takløsningen, men la merke til at andre testere opplevde problemer. Om dette skyldtes tekniske feil eller brukerfeil fikk vi imidlertid ikke tid til å avklare.

Lun kupé

Selv om prøveturen altså ble kort, rakk vi å kjøre noen minutter uten tak, noe som var en trivelig opplevelse. Kupeen er nemlig overraskende lun, selv i høy fart og med sidevinduene i nedre posisjon. Vi rakk imidlertid aldri å finne ut om 350Z Roadster er stiv nok til å tangere kupeens herlige kjøreegenskaper.

6,3 sekunder

Vis mer


Det som uansett er sikkert, er at roadster-utgaven ikke er like rask som kupeen. 350Z Roadster er nemlig oppgitt å veie 1.648 kilo, 91 kilo mer enn kupeen. Det resulterer blant annet i at bilen bruker 6,3 sekunder til 100 (mot 5,9). Den åpne utgaven produserer også mer luftmotstand, noe som sammen med vekten bidrar til et noe høyere forbruk - 1,20 liter per mil (mot 1,17).

En annen ulempe med roadsteren er at bagasjerommet selvsagt ikke er like stort som det kupeen kan skilte med. Ifølge Nissan skal imidlertid en Golf-bag få plass.

778.000 og 817.000 kr

Vis mer


I Norge leveres 350Z med et relativt høyt utstyrsnivå. Blant annet er både elektrisk justerbare skinnseter og integrert stereoanlegg med CD-skifter å finne blant standardutstyret. Ekstrautstyrslisten er dermed svært kort og begrenser seg til andre felger, mer eksklusivt skinn og navigasjon.

Nissan 350Z koster for tiden 778.000 kroner. Roadster-utgaven koster 817.000 kroner - 39.000 kroner mer.

Vi håper å kunne gi deg en skikkelig test av 350Z Roadster i fremtiden. Inntil videre kan du imidlertid kose deg med vår prøvekjøring og test av kupéutgaven.

  • TEST: Nissan 350Z
  • LANSERING: Nissan 350Z
  • Store 350Z-bilder fra Finland finner du her.
  • Store offisielle 350Z-bilder finner du her.
  • Her finner du mer Nissan-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder