VANT PRIS: Nissans konseptbil Vmotion 2.0 vant førsteprisen som beste konseptbil på bilmessen i Detroit. Showbilen viser både merkets designretning fremover, og kommende teknologisk innhold - som selvkjøre-systemer utviklet i partnerskap med romfartsorganisasjonen NASA. Foto: Nissan
VANT PRIS: Nissans konseptbil Vmotion 2.0 vant førsteprisen som beste konseptbil på bilmessen i Detroit. Showbilen viser både merkets designretning fremover, og kommende teknologisk innhold - som selvkjøre-systemer utviklet i partnerskap med romfartsorganisasjonen NASA. Foto: NissanVis mer

Nissan med Vmotion og SAM

Nissan + NASA = sant

Den japanske produsenten vekker oppsikt i Detroit med konseptet Vmotion 2.0.

Nissan er en av de mektige bilprodusentene i verden. Gjennom alliansen med Renault, Dacia og Mitsubishi og samarbeidet med Daimler (Mercedes-Benz), har de tilgang på vidtgripende teknologiske ressurser og store markeder.

I Norge har de bygget sin posisjon med bare noen få produkter hovedsaklig SUV (Qashqai og X-Trail), og elbil (Leaf - veteranen i klassen, oppgradert for tredje gang i fjor). Det er nok til å komme på en respektabel 7.plass på salgsstatistikken i 2016, bak Ford, men foran Skoda.

Viser designfilosofien

I USA er Nissan store av andre årsaker - der selger de mer store sedaner (Maxima), pickup-er og større SUV-er. Det er i Detroit de viser denne ganske spektakulære konseptbilen - en sedan med svært skarpe linjer og en design som skal vise hvordan Nissan-modellene skal se ut fremover. Det er samtidig interessant å notere hvordan design-utviklingen har vært siden den japanske produsenten viste sin Sport Sedan - også i Detroit - for tre år siden.

SKARPSYNT: Vmotion 2.0 skal vise designveien fremover for Nissan. Vi vil tro at dette i store trekk er omtrent slik neste generasjon Nissan Maxima kommer til å se ut - en bil som nok ikke er mer aktuell for Norge enn dagens generasjon av Nissan-storbilen er. Foto: Nissan Vis mer

Det hadde allerede begynt og konseptet Vmotion 2.0, som denne bilen heter, har trekk som kan gjenkjennes fra eksisterende modeller - den nyeste av dem er nyeste generasjon Micra, som ble vist i Paris i fjor høst og som representerer et svært klart stilbrudd i forhold til forgjengeren.

STOR SEDAN: Her ser vi nyeste generasjon Nissan Maxima. Vmotion 2.0 er som vi ser en evolusjon av et allerede ganske distinkt designspråk. Foto: Nissan Vis mer

Designspråket reflekterer for øvrig noe Nissan kaller «emosjonell geometri». V-benevnelsen henspiller på kileformen som går igjen, både i silhuetten, i grill, lykter og hekk.

Konseptbilen har ikke lakkert karosseri, men er dekket av et lag metallegering iblandet kobber, som gir det lett gylne fargeskjæret - og det visuelle intrykket endrer seg avhengig av betraktningsvinkel og lysforhold.

Autopilot

Men Nissan Vmotion Concept 2.0 har en mye større betydning enn bare å være showbil med spenstig design. Den demonsterer samtidig teknologien som utgjør det Nissan kaller fremtidens intelligente bevegelighet («intelligent mobility»).

Det innebærer introduksjonen av nye funksjoner som vil ende opp med å gjøre bilen selvkjørende. Utviklingen er rivende på det feltet og det er kommet langt siden den første gangen, for fem år siden, Dinside var i Yokohama og fikk demonstrert tidlige eksempler på autonome funksjoner under betegnelsen Safety Shield.

Animasjon av Nissan Vmotion 2.0 Concept:

Det var under teknologimessen CES i Las Vegas nylig at Nissan presenterte for publikum sitt samarbeide med NASA om løsninger for å gjøre bilene selvkjørende. Som en del av Nissans «intelligente integrering» lanseres SAM, som står for Seamless Autonomous Mobility, eller sømløs autonom mobilitet.

Med utgangspunkt i NASA-teknologi innebærer dette en kombinasjon av kjøretøy-integrert kunstig intelligens og menneskelig kunnskap for å lære bilen opp til å ta riktige avgjørelser i uforutsigbare situasjoner, og bygge opp kunnskapsbasen til AI-agenten (kunstig intelligens).

Kommer snart i ny Leaf

Det ble også annonsert at det snart skal lanseres en helt ny generasjon Nissan Leaf. Denne vil få den utgaven av autopilot-funksjonen som nå er klar.

Systemet kaller Nissan ProPilot og Vmotion 2.0 er utstyrt med dette. Når det er aktivt, signaliserer bilen det med lyssignaler, både i front og i diffuseren bak.

Les også:

Flere bilder:

Alle foto: Nissan