REDUSERER REKKEVIDDEN: Rekkevidden på elbiler reduseres når er kaldt, da må man være ekstra oppmerksom slik at man ikke kjører seg tom for strøm. Foto: Arne V. Hoem
REDUSERER REKKEVIDDEN: Rekkevidden på elbiler reduseres når er kaldt, da må man være ekstra oppmerksom slik at man ikke kjører seg tom for strøm. Foto: Arne V. HoemVis mer

Utladet elbil

Nesten én av ti el-biler går tom for strøm i kulda

Hva skjer om du lader ut?

I følge en undersøkelse gjort av Norsk Elbilforening har åtte prosent av norske elbilister opplevd å gå tom for strøm under kjøreturen.

Årsakene varierer, men det mest vanlige er at man feilberegner kjørelengde, treffer på uforutsett kø, eller at man kommer til en ladestasjon som ikke fungerer.

De fleste forsirkingselskapene har veihjelpsdekning for batteritomme elbiler inkludert dersom du har en av kaskoforsikringene selskapet tilbyr.

Du risikerer dog en egenandel hos noen av selskapene, litt avhengig av hvilken dekning du har. Uansett vil du bli hjulpet til nærmeste lader slik at du kan få strøm på bilen igjen.

Vanlig veihjelp

For elbilister som har forsikring hos Gjensidige, gjelder vanlige veihjelpsvilkår, og det gjelder enten du har kasko eller delkasko, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige til Dinside.

ELBIL INGEN UNNTAK: Kommunikasjonssjef i Gjensidige, Bjarne Aani Rysstad, sier at vanlig veihjelpsvilkår også gjelder for de som kjører elbil. Foto: Gjensidige Vis mer

Hva egenandel angår sier Rysstad at den også er lik som for vanlig veihjelp. Den er på 500 kroner både for de som har delkasko - og kaskoforsirking.

Har man derimot Bil Pluss, Gjensidiges beste dekning, er det ingen egenandel ved bruk av veihjelp.

Koster 500 kroner

If Skadeforsikring tilbyr veihjelp dersom du har kaskoforsikring på bilen din, uavhengig av om det delkasko, kasko eller kasko super.

Dersom elbilen din går tom for strøm vil du få veihjelp på stedet med en egenandel på 500 kroner. Egenandelen er den samme for alle de ulike dekningsalternativene.

- Vår veihjelp er den samme om du kjører bensin, diesel, hybrid, hydrogen eller elbil. Stopper du så stopper du, og med kaskoforsikring har du tilgang til veihjelp om du står hjemme i egen gårdsplass eller om du er på Hardangervidda, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If.

VIKTIG Å HUSKE PÅ: Sigmund Clementz, kommunikasjonsrådgiver i If, sier at det er viktig at bilister er klare over at veihjelp inngår i kaskoforsikringen. Foto: If Vis mer

Han sier videre at mange bilister ikke er klare over at veihjelp inngår i kaskoforsikringen og at det er viktig å huske på at du har forsikringsselskapet i ryggen når du er ute på veien.

- Forsikringsselskapene hjelper hundrevis av bilister hver dag, sier Clementz.

Mindre rekkevidde

Rekkevidden på elbiler kan bli kraftig redusert når gradestokken kryper ned forbi null og mot de kalde blå. Ikke bare fordi kulde har en negativ effekt på batterier, men også fordi minusgrader krever man har et større energiforbruk.

- Elbiler får mindre rekkevidde i kulde, på grunn av mindre kapasitet i kalde batterier, økt energiforbruk fra varmeapparat og rullemotstand i snø og slaps, sier direktør for Tryg i Norge, Espen Opedal.

SPAR PÅ ENERGIEN: Direktør for Tryg i Norge, Espen Opedal, oppfordrer elibilster til å redusere energibruken når de kjører på vinteren, blant annet å bruke ratt - og setevarmer i stedet for bilens varmeapparat. Foto: Tryg Vis mer

Han oppfordrer elbilister til å spare på energien når de kjører, og anbefaler dem å bruke sete - og rattvarmer, dersom det er tilgjengelig, i stedet for bilens varmeapparat. I tillegg sier han at det kan være lurt å sette på forvarming når bilen står på lading, slik at man slipper å bruke batterikapasitet på oppvarming.

Ikke på bekostning av sikkerheten

Selv om det oppfordres til å spare på strømmen og redusere energiforbruket, er det likevel viktigere at sikkerheten ivaretas, strømsparing skal ikke under noen omstendigheter gå på bekostning av sikkerheten.Det er både uforsvarlig og kan koste dyrt.

- Rutene skal være fri for snø og is før du kjører, ellers kan det vanke både bøter og avkorting på erstatningen dersom det skjer en skade, sier Opedal.

Skjer de fleste

Det er fort gjort og de aller fleste elbileiere vil nok oppleve å gå tom for strøm en gang, sier kommunikasjonsrådgiver Bjørn Erik Sættem i Storebrand.

SKJER DE FLESTE: Kommunikasjonsrådgiver i Storebrand, Bjørn Erik Sættem, sier at de fleste elbilister vil oppleve å gå tom for strøm. Foto: Storebrand Vis mer

- Jeg har kjørt elbil i seks år og har opplevd det selv. Heldigvis var jeg i et boligfelt da det skjedde, så jeg fikk rask tilgang til strøm.

I Storebrand gjelder også de samme reglene for biler som går tom for strøm, som for de som går tom for drivstoff. Veihjelp dekkes dersom kunden har delkasko, kasko eller superforsikring.

- I utgangspunktet skal skal bilen taues til et verksted, eventuelt til nærmeste hurtiglader eller stikkontakt, sier Sættem.

Blitt flinkere til å kjøre

Kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF sier at selv om de av og til må ut og bistå elbilister som har kjørt bilen tom for strøm, er det færre som trenger veihjelp som følge av strømstans nå enn før.

- Vi ser en nedgang i antall elbilister som trenger veihjelp fordi bilen er tom for strøm. Det skyldes blant annet at de nye elbilene har lengre rekkevidde, men også fordi folk har blitt flinkere til å kjøre elbil. De planlegger reisene bedre og har blitt flinkere til å kjøre økonomisk, sier Sødal.

KJØRER MER ØKONOMISK: Elbilistene har blitt flinkere til å kjøre økonomisk, sier Espen Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF. Foto: NAF Vis mer

Videre sier han at et økt antall ladestasjoner med hurtigladere har bidratt til at færre elbiler kjøres tom strøm.

- Med en hurtiglader kan man lade 80 prosent på en halvtime. Kjører man langt bør uansett ta seg en pause, og da kan det vært lurt å legge pausen til en ladestasjon. Om man planlegger kan man nå kjøre langt med elbil, sier Sødal.

Fremtidens bergingsbiler

I fremtiden er det heller ikke utenkelig at bergingsbilene blir utstyrt med hurtigladere. Sødal sier at det vil kreve mye utstyr, men at det er sannsynlig at det kommer i fremtiden.

Videre påpeker han at det er viktig at utbyggingen av ladestasjoner fortsetter. Selv om dekningen er god i Sør-Norge, er behovet stort i andre deler av landet.

LES OGSÅ:
Årets Bil 2017: Ionisk Ikon