Nesten lik, helt ny

Sommerredaksjonen måtte gni seg i øynene for å skjønne at bildene faktisk viser en ny Mini. Utvendig ser det meste velkjent ut. Under skallet finner vi imidlertid nye motorer, bedre chassis og flere kollisjonsputer.

Vis mer

Nesten lik, helt ny

  1. Store bilder
Vis mer


Mini har vært en enorm suksess siden den ble lansert i september 2000. Over 800.000 eksemplarer er solgt så langt. Et av de fremste kjennetegnene på et ekte designikon er sjeldne oppdateringer (tenk Audi TT). Så også Mini Cooper. Selv om hver eneste del er ny i denne andregenerasjonsutgaven, er den knapt til å skille fra sin forgjenger.

Lett bolet

Ved nærmere inspeksjon oppdager man at bilen er blitt seks centimeter lengre, sitter litt lavere mot asfalten, samtidig som skulderlinjen er hevet. Det er som en ungdomsskoleelev etter to uker på helsestudio; Det buler ut litt her og der. Bilen er altså litt kraftigere, men fortsatt ikke stor. Bildene (som alle er av Cooper S, som blant annet skiller seg ut med pyntescoop på panseret) viser faktisk fortsatt en delvis tildekket modell. Blant annet er blinklys, frontlys og baklys er dekket med tape. De dataanimerte bildene viser imidlertid hvordan det etter alt å dømme blir seende ut.

Nye bremser og styring

Vis mer


Under overflaten er imidlertid fornyelsene mange. Men fortsatt uten dramatikk. Chassiset er småtunet, med blant annet med bakre bærearmer i aluminium. Det reduserer vekten med ni kilo. Samtidig er bremsesystemet nytt, mens det elektrohydrauliske styresystemet er erstattet med et elektromekanisk system. Og ikke minst er de nye motorene lettere. Men det er kun Cooper som har blitt lettere totalt, mens S-utgaven er blitt 10 kilo tyngre.

Kompressor ut, turbo inn

Vis mer


Motorer, ja. Mini Cooper har fått to nye firesylindrede 1,6-litere på henholdsvis 120 og 175 hester. Det er samme volum som før, men opp fem hester på begge modellene. Sistnevnte benytter en såkalt ”twin-scroll” turbo som henter eksosluften fra to sylindere. Den er selvsagt plassert i S-utgaven, som hittil har benyttet seg av kompressor. Maks dreiemoment er på pene 240 newtonmeter ved lave 1.600 omdreininger. Under akselerasjon får den i tillegg en såkalt ”overboost”, overtrykk i turboen som i korte øyeblikk øker momentet til 260 newtonmeter.

Seks airbags

Vis mer


120-hesteren uten turbo har på sin side fått et system for variable ventiltider basert på BMWs Valvetronic-teknologi. Vi får dessuten opplyst at det kommer både en snillere Mini One-versjon – og en turbodiesel. Cooper og Cooper S får begge sekstrinns girkasse, både i manuell utgave og med automat. Begge bilene kommer dessuten med seks kollisjonsputer som standardutstyr, som en del av en rekke sikkerhetsoppgraderinger.

Kommer hit i år?

Bildene viser som sagt fortsatt maskerte biler. Første offisielle infoslipp er 14. august, så følg med! Salgsdirektør Øystein Sponheim i BMW Norge antyder at bilene kan komme til Norge helt mot slutten av året. Prisene er selvsagt ikke klare, men Sponheim tror ikke på dramatiske prisendringer. Dagens Cooper koster 220.000 kroner, mens S-utgaven starter på 286.000 kroner.

  • Store bilder finner du her.

    Her finner du mer Mini-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder