«SORGENS STASJONER»: I 1993 skrev Aftenposten om de 2.300 neonlysende bensinstasjonene i Norge, illustrer av denne Hydro-stasjonen i Notodden sentrum. Foto: Scanpix / Rolf M. Aagaard
«SORGENS STASJONER»: I 1993 skrev Aftenposten om de 2.300 neonlysende bensinstasjonene i Norge, illustrer av denne Hydro-stasjonen i Notodden sentrum. Foto: Scanpix / Rolf M. AagaardVis mer

Antall bensinstasjoner i Norge

Nesten halvparten av bensin­stasjonene er borte

Siden 1990 har antallet bensinstasjoner i Norge falt fra 2.928 til 1.580.

Tall fra Norsk Petroleumsinstitutt viser at nesten halvparten av de norske bensinstasjonene har forsvunnet i løpet de siste 25 årene.

GENERALSEKRETÆR I NORSK PETROLEUMSINSTITUTT: Inger-Lise M. Nøstvik. Foto: Norsk Petroleumsinstitutt Vis mer

Ved utgangen av 1990 var det registrert 2.928 utsalgssteder for bensin og diesel i Norge. 31. desember 2015 var antallet redusert til 1.580. En nedgang på hele 46 prosent.

Mindre selvstendige kjeder - som Bunker Oil (55 stasjoner i dag) og Olje og Energisenteret (46 stasjoner) - er ikke med i statistikken.

– Liten avkastning

Generalsekretær Inger-Lise M. Nøstvik i petroleumsinstituttet mener det er tre årsaker til den kraftige nedgangen.

– Mye skyldes høye investerings- og driftskostnader, som påvirker avkastningen på stasjonsdriften, sier hun til Dinside.

Hun mener dessuten at det ikke har hjulpet vesentlig at bilparken har økt med 60 prosent siden 1990.

Årstall Antall
20151580
20141588
20131602
20121630
20111509
20101588
20091582
20081610
20071657
20061689
20051741
20002130
19952360
19902923
19883075
Kilde: Norsk Petroleumsinstitutt

– Bilene i dag er mye mer effektive og bruker bare halvparten av drivstoffet de gjorde for 25 år siden. Dessuten har stasjonene fått konkurranse av kiosker og dagligvarebutikker med lengre åpningstider, forklarer generalsekretæren.

Tidligere var bensinstasjonene synonymt med drivstoff og verksted. Nå er det i stor grad kioskvarene pølser og kaffe som gjelder.

– Ja, i dag er inntjeningen i butikk viktig. Stasjonene gir påfyll til både sjåføren og bilen, bekrefter Nøstvik.

Stabilisert seg

Som tabellen på siden (mobil:over) viser, har tallet på antall bensinstasjoner stabilisert seg noe de siste årene. Fra 2014 til 2015 var det til eksempel bare åtte færre stasjoner i landet.

Generalsekretæren i petroleumsinstituttet vil ikke spå om i framtiden, sier likevel bransjen ser lyst på den.

– Antallet har jeg ikke lyst til å si noe om, men det blir markedet som bestemmer. Vi tror bensinstasjonene vil endre seg til å bli energistasjoner - hvor de tilbyr energi til både bil og fører - som de vil ha. Stasjonene ligger jo til rette for å svinge innom når man kjører langs veien, illustrerer Nøstvik.

– Så stasjonene vil tilby andre former for drivstoff?

– Ja, men foreløpig er andelen el- og hybridbiler så lav at det ikke synes på omsetningen. Det er likevel åpenbart at våre medlemmer følger med på teknologiendringen i bilparken. Det handler om å gjøre investeringer på riktig tidspunkt, forklarer hun.

For fem år siden fryktet mange av bensinstasjonene kroken på døra, da de ble truet med å miste tobakkssalget.

Nye avgifter

Som kjent innførte Regjeringen en avgiftsøkning på drivstoff fra 1. januar i år, på henholdsvis 34 øre (bensin) og 55 øre (diesel) per liter drivstoff. Nøstvik tror ikke det gjør noen stor forskjell for bensinstasjonene.

– Historisk sett kan pumpeprisene på bensin deles inn i tre deler, hvor 60 prosent utgjøres av avgifter, 30 prosent er produktprisen og ti prosent er bruttoavansen som selskapene sitter igjen med til å dekke utgifter og til fortjeneste, sier hun.

Nedenfor kan du se fordelingen av norske bensinstasjoner fordelt på fylke (2015).

Fylke Antall Andel
Østfold925,8 %
Akershus1358,5 %
Oslo754,7 %
Hedmark835,3 %
Opland915,8 %
Buskerud1086,8 %
Vestfold724,6 %
Telemark805,1 %
Aust-Agder533,4 %
Vest-Agder623,9 %
Rogaland1237,8 %
Hordaland1338,4 %
Sogn og Fjordane523,3 %
Møre og Romsdal895,6 %
Sør-Trøndelag895,6 %
Nord-Trøndelag654,1 %
Nordland935,9 %
Troms503,2 %
Finmark352,2 %
Hele landet1580100 %
Kilde: Norsk Petroleumsinstitutt

LES OGSÅ:
Så mye betaler du i avgifter når du fyller drivstoff
Hva skjer om du fyller bensin med «feil» oktan?