GAVEPAKKE: Nok en gang kommer en gavepakke til kunder av statusbiler - i form av betydelig reduserte avgifter på nye BMW 530e iPerformance, en storbil som er relativt velutstyrt i utgangspunktet og som stiller på startlinjen med 252 hestekrefter og gjør 0 til 100 på 6,2 sekunder. Foto: BMW
GAVEPAKKE: Nok en gang kommer en gavepakke til kunder av statusbiler - i form av betydelig reduserte avgifter på nye BMW 530e iPerformance, en storbil som er relativt velutstyrt i utgangspunktet og som stiller på startlinjen med 252 hestekrefter og gjør 0 til 100 på 6,2 sekunder. Foto: BMWVis mer

BMW 530e iPerformance

Nesten avgiftsfri ny BMW 5-serie!

Som annonsert er nå den spreke 252-hesters BMW 5-serie i ladbar versjon på markedet. Med større batteri.

Som kjent lanseres en helt ny BMW 5-serie - syvende generasjon - i februar - og vi har selvfølgelig allerede prøvekjørt den for dere. Nå er versjonen som kanskje blir den mest etterpurte klar for bestilling, den ladbare hybriden 530e iPerformance.

Det blir noe litt annet enn de eksisterende ladbare BMW-ene vi har kjørt nylig - 330e, testet i sommer og som var først ut med tilsvarende drivlinje, og den mer familievennlige - og nærmest grisebillige - 225e Active Tourer.

Med en elektrisk rekkevidde på inntil 50 km ifølge produsenten - og mer standardutstyr enn de øvrige versjonene, er startprisen 525.000 kroner.

LUKEN SLADRER: Det er ladeporten bak fremre hjulbue som forteller at dette er en ladbar BMW-femmer. Foto: BMW Vis mer

– Nye BMW 530e iPerformance kombinerer 5-seriens karakteristiske egenskaper med muligheter for ren elektrisk kjøring i store deler av hverdagen. Nye BMW 530e iPerformance blir den syvende «plug-in»-hybriden BMW lanserer i Norge og er en modell vi har store forventninger til i 2017, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Økt kapasitet

NÅ MED STRØM: E-en står for elektrifisert. I-performance betyr at det er i-divisjonen (som står bak i3 og i8), som har tatt seg av hybridiseringen. Foto: BMW Vis mer

Den store BMW-en har fått en kraftigere batteripakke enn lillebror 330e, og den elektriske rekkevidden til BMW 530e iPerformance på opptil 50 kilometer er selvsagt målt i den optimistiske NEDC-syklus - regn med at det er cirka tre mil som kan anses realistisk. Om ønskelig kan bilen kjøres på ren elektrisk drift i opptil 140 km/t. NEDC-syklusen gir for øvrig et teoretisk forbruk på 0,19 l/mil og et C02-utslipp på 44 g/km.

Den lave teoretiske CO2-verdien sammen med vaktfradraget og det faktum at effekt ikke lenger utløser engangsavgift, gjør selvsagt at denne ladbare hybriden favoriseres kraftig. Faktisk er avgiften på kun 3.565 kroner og bilen kan dermed selges til en langt lavere pris i forhold til de andre versjonene enn det som ellers ville vært tilfellet.

Kjøre- og lademønster vil naturligvis påvirke det daglige forbruket og den elektriske rekkevidden.

Under panseret sitter den kjente firesylindrede tvillingturbo-bensinmotor som yter 184 hestekrefter. Koblet sammen med den elektriske motoren på 70 kilowatt (95 hestekrefter), blir samlet effekt 252 hester med et dreiemoment på 420 newtonmeter. Kreftene fordeles gjennom BMWs velkjente (og etter vår mening klasseledende) automatgirkasse. Akselerasjonen fra 0-100 skal gjøres unna på 6,2 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 235 kilometer i timen.

HØYE YTELSER: Med sine 252 hester kommer 530e på 525.000 kroner eller mindre enn en tilsvarende 520d med automat. Men glem stasjonsvogn og - inntil videre - firehjulsdrift. Foto: BMW Vis mer

Batteripakken er plassert under baksetet og har en kapasitet på 9,2 kilowattimer. Den spiser likevel en del av bagasjeromplassen slik at lastevolumet reduseres til 410 liter - dog med et helt flatt gulv. Batteriet skal kunne fullades på mindre enn 5 timer gjennom en alminnelig stikkontakt, og på under 3 timer ved lading på 3,7 kilowatt.

Lastet med utstyr

Prisen på nye BMW 530e iPerformance begynner på 524.900 kroner. Det er med mer standardutstyr enn de andre modellvariantene i den nye 5-serien. Det utvidede standardutstyret, som ifølge importøren har en verdi på vel 43.000 kroner, inkluderer blant annet navigasjonssystem «Professional», som har en rekke online-tjenester, parkeringsassistent med ryggekamera, oppvarmet ratt, 2-soners klimaanlegg, bluetooth, og hele spekteret av antikollisjonsbeskyttelse.

BMW 530e iPerformance kan bestilles fra og med nå. Produksjonen starter på fabrikken i Dingolfing (Tyskland) i mars.

Les også: