<b>Plugg inn:</b> Bilen må kobles til, uavhengig av om det er strøm eller hydrogen som kommer ut av pistolen.   Foto: Fred Magne Skillebæk
Plugg inn: Bilen må kobles til, uavhengig av om det er strøm eller hydrogen som kommer ut av pistolen. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Nesten alle mener hydrogen er fremtiden

En nær unison bilbransje er enige. Men spesielt én er uenig.

Diskusjonen om hva som blir den fremtidige drivkraften for biler pågår for fullt, og jo lenger inn i fremtiden vi kommer, jo mer eskalerer den.

Store deler av den teknologidrivende delen av bilbransjen ser ut til å være enige om at biler i fremtiden kommer til å gå på hydrogen.

Så har vi Elon Musk.

LES OGSÅ: Drives av strøm og har tre minutters ladetid

Tungvint og lite effektivt

Som Teslas grunnlegger kaller Musk hydrogen for både fjollete og dumt. Dette fordi han mener det både er vanskelig å lage, vanskelig å lagre, og vanskelig å bruke i en bil.

- Det er tungvint og lite effektivt å splitte vann for å ta vare på hydrogenet og dumpe oksygenet, for så å komprimere hydrogenet til et ekstremt høyt trykk eller gjøre det flytende, for deretter å putte det i en bil for å kjøre det gjennom en brenselcelle for å skape strøm som til slutt driver bilen, fortalte Musk under Automotive News World Congress.

Han la til at om man først skulle plukke en energikilde, ville faktisk metan eller propan vært langt mer effektivt.

LES OGSÅ: Mercedes-Benz satser på hydrogen

Sterk motstand

Audi, Volkswagen, Mercedes-Benz, Toyota, Hyundai, Honda, og flere andre er av en annen oppfatning. De fleste store har nå kommet langt i arbeidet med hydrogen-drevne biler, men erkjenner at det krever mye forskning og utvikling.

En av hovedutfordringene er nettopp produksjonen og lagringen.

Alle er derimot skjønt enige om at så snart disse utfordringene er løst for en bred brukergruppe, vil hydrogen ha overlegne egenskaper fordi det er langt mer gjennomførbart enn å produsere 70 millioner batteripakker i året.

Nykommer: Toyota Mirai er lansert, og de første bilene ruller ut på markedet i disse dager. I Norge må vi dessverre vente et par år til. Foto: TOYOTA Vis mer


Er Toyota Mirai verdens viktigste bil?

Derfor

Toyota er en av dem som er kommet lengst på hydrogen-fronten, og er krystallklare på at dette er fremtiden. De er likevel ikke fremmed for ren elektrisitet, men til sitt bruk.

Hva mener du?

Fremtidens biler vil drives av.. (Avsluttet)
Hydrogen(52%) 4072
Strøm(34%) 2689
Bensin(6%) 448
Diesel(5%) 366
Gass(3%) 263
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Japan og Norge er to gode eksempler på både det ene og det andre. De to landene skiller seg ikke veldig fra hverandre i størrelse. Totalt areal er omtrent det samme, men i Japan bor det over 25 ganger så mange mennesker per kvadratkilometer.

Da sier det seg selv at det vil kreve et enormt løft av infrastrukturen dersom mengden går over til elbiler.

- Dersom du skal hurtiglade en elbil på tolv minutter for å få en rekkevidde på 50 mil, omtrent det samme som vår Toyota Mirai, vil du bruke tilsvarende effekt som 1.000 husstander, fortalte utviklingssjef Yoshikazu Tanaka under lanseringen av hydrogenbilen Toyota Mirai.

Dette har Tesla løst gjennom sine superladere på utvalgte steder, en løsning som ikke ville latt seg gjøre om alle kjørte tilsvarende løsning. Ikke engang i Norge, og i hvert fall ikke i Japan, hvor folketettheten er 25 ganger høyere.

Norge, et annerledes-land

I Norge, hvor vi har god infrastruktur når det gjelder strøm, lar dette seg løse.

Men når ladestrukturen skal rigges for å håndtere 25 ganger flere brukere, har særlig land med dårligere infrastruktur et kjempeproblem.

Her er Skandinavias første hydrogenstasjon

SUPERLADER: Tesla har løst rask lading med sine superladere. Foto: Knut Moberg Vis mer


Løsningen er derfor å bruke mindre elektriske kjøretøy i de urbane strøk, og således å lade dem om over lengre tid om natten, forteller Tanaka-san.

I dette legger han også at større kjøretøyer, ment for lengre distanser, bør drives av hydrogen.

LES OGSÅ: Norsk rekord med brenselcelle

Elon Musk og Yoshikazu Tanaka er likevel skjønt enige om én ting.

Begge mener at det er svært lite effektivt å lempe store og tunge batterier inn i en bil, for så å dra rundt på dem til evig tid.

Under en telefonkonferanse i mars fortalte Elon Musk til Dinside at det ikke er noe problem å gi Model S og de andre Tesla-modellene lengre rekkevidde, men at dette ikke er hensiktsmessig.

Det krever ytterligere vekt, en vekt som ikke varierer etter gjenværende energimengde, men som man må dra på hele tiden, og dette er ord som er helt likelydende med det Tanaka fra Toyota forteller.

Men her stopper også enigheten.