Hvis Automedia har rett i sine antakelser, vil neste Tiguan se omtrent slik ut. Den virker i så fall noe mer "voksen" og mer Touareg-aktig enn dagens Tiguan.De neste bildene i denne serien viser konseptet Cross Coupé. Foto: Automedia
Hvis Automedia har rett i sine antakelser, vil neste Tiguan se omtrent slik ut. Den virker i så fall noe mer "voksen" og mer Touareg-aktig enn dagens Tiguan.De neste bildene i denne serien viser konseptet Cross Coupé. Foto: AutomediaVis mer

Neste Volkswagen Tiguan på vei

VW Tiguan ble lansert høsten 2007. I 2014 er det duket for ny generasjon.

Volkswagen er selvsagt i full sving med etterfølgeren til dagens Tiguan, som raskt ble den mest populære folke-SUV-en her til lands. Over 1.750 eksemplarer har funnet veien til norske kjøpere bare i løpet av årets fem første måneder, så man kan trygt si at salget går så det suser.

Prisras hjalp


Modellen fikk sin midtlivsoppdatering våren 2011, og ble i den forbindelse cirka 100.000 kroner rimeligere enn tidligere, noe som selvsagt bidro til at salget skjøt fart som det har gjort. Neste generasjon har altså litt av en referanse å leve opp til. Skal man dømme etter reaksjonene som ble konseptbilen Cross Coupé til del da den ble vist første gang - faktisk på bilutstillingen i Tokyo i fjor høst - lover det godt også for neste generasjon Tiguan.

Hvis Automedia har rett i sine antakelser, vil neste Tiguan se omtrent slik ut. Den virker i så fall noe mer "voksen" og mer Touareg-aktig enn dagens Tiguan.De neste bildene i denne serien viser konseptet Cross Coupé. Foto: Automedia
Slik så Cross Coupé ut da vi så den i Tokyo i fjor. Foto: Knut Moberg
Slik så Cross Coupé ut da vi så den i Genève i vår. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk

Les også: Tiguan med lavutslipp


Inspirert av konsept

Og bildet vi ser her tyder da også på at VW langt på vei har latt konseptet inspirere designen på nykommeren. Skarpe og relativt dynamiske linjer preger den, og selv om det ikke er noen stor overraskelse designmessig, synes vi det virker som om VW har greid å fornye seg litt uten å gi slipp på det som utgjør merkets visuelt uttrykte verdigrunnlag.

TEST: VW Tiguan med diesel og automat

Når det gjelder motorisering og transmisjoner går vi ut fra at de mest moderne og kompakte motorene vi kjenner i dag vil fortsette å gjelde og at downisizing-trenden bare vil forsterke seg.

En viss vridning mot bensin på bekostning av diesel kan forventes da de neste utslippskravene når det gjelder partikler og NOx er så pass strenge at dieselteknologien vil fordyres relativt sett mer enn bensinteknologien. En hybridversjon vil finne sin naturlige plass i modelltilbudet.

Men dette kommer vi tilbake til når lanseringstidspunktet nærmer seg - vi venter ikke å se det ferdige produktet før i 2014.