<b>NESTE LADBARE:</b> Det er ikke vi, men Mitsubishi-importøren, som indikerer at dette vil bli merkets neste ladbare hybrid i produksjon og etterfølgeren til dagens ASX.  Foto: MITSUBISHI
NESTE LADBARE: Det er ikke vi, men Mitsubishi-importøren, som indikerer at dette vil bli merkets neste ladbare hybrid i produksjon og etterfølgeren til dagens ASX. Foto: MITSUBISHIVis mer

Neste Mitsubishi ASX blir ladbar hybrid

Den tøffe SUV-en på bildene er en ladbar hybrid av neste generasjon.

En undersøkelse viste at godt over 40 prosent av norske bilkjøpere ønsker seg en ladbar bil. Det tar Mitsubishi høyde for.

- Den ladbare versjonen av Mitsubishi Outlander ser nemlig ut til å få en lillebror, sier den norske importøren i dagens pressemelding. Det er riktignok ikke dagens ASX som skal bli ladbar, men dens etterfølger.

Og den etterfølgeren skal etter sigende basere seg på konseptbilen på bildene, som har det smått barbariske navnet Concept XR-PHEV II.

Det dreier seg om en urban crossover, med et hybrid drivverk som driver forhjulene. Og som altså kan lades fra stikkontakt.

Les vår siste test av Outlander PHEV her!

"SHOGUN-ANSIKT": I forbindelse med at såkalte teaser-bilder av denne ble vist i januar, lovte Mitsubishi at vi vil få se mer spennende design fra merket Foto: MITSUBISHI Vis mer


Produksjonsbil i vente

Selv om konseptbilen XR-PHEV er vist tidligere, er det altså oppfølgeren Concept XR-PHEV II som er klar for visning på bilutstillingen i Geneve.

Mitsubishi har innrømmet at de har blitt ansett av mange som kjedelige i designen, men har også lovet at de skulle vise nye takter. Det tror vi på når vi ser denne.

Navnet lar seg forresten enkelt forklare: XR betyr Cross runner og PHEV begynner å bli velkjent som forkortelse for Plug-in Hybrid Electric Vehicle.

NÆR REALISTISK: Stilen i interiøret bærer ennå preg av at dette er en konseptbil, men den generelle designen vil nok for en stor del gå igjen i ASX-etterfølgeren. Foto: MITSUBISHI Vis mer


Dette er det vi vet så langt

XR-PHEV II er ca. 4,5 meter lang, altså mellom dagens Mitsubishi ASX (430 centimeter) og Outlander (466 centimeter). XR står for Crossover Runner, og som ladbar hybridbil er målsetningen å få CO2-utslippet ned under 40 gram per kilometer.

Det er en urban crossover-SUV med et resolutt sportslig uttrykk og den skal ifølge produsenten uttrykke Mitsubishis nye designretning. Og det skal sies at dagens Outlander vil fremstå som usedvanlig traust i forhold til denne. Men også den vil få et tøffere ytre om ikke så lenge, skal vi tro det som ble vist på bilutstillingen i Paris i høst.

Les også: Vi har testet de ladbare versjonene av både Audi A3 (e-tron) og VW Golf (GTE).

KOMPAKT SUV: Mitsubishi kaller den en crossover, men den ser veldig SUV-aktig ut her. Foto: MITSUBISHI Vis mer


Elektrokrefter

Den elektriske motoren utvikler 163 hestekrefter, men Mitsubishi oppgir foreløpig ikke effekt på bensinmotoren. Den vil forøvrig fungere som batterilader i tillegg til å drive hjulene foran. Slagvolumet er 1,1 liter hvis det dreier seg om den samme som i det forrige konseptet.

Dette betyr at elbil-aspektet ved Mitsubishi Cross Runner, hvis det er det som blir navnet, vil bli mer fremtredende enn på dagens Outlander PHEV.

Batterikapasiteten er oppgitt til 12 kilowattimer.

I rene tall har den antatte ASX-etterfølgeren følgende dimensjoner: 449 centimeter lang, 189 centimeter bred og 162 centimeter høy. Akselavstanden er 267 centimeter.

Konseptbilen har plass til fire personer.

VENTER PÅ MODERERING ? Om produksjonsbilen blir like tøff som dette, tar vi av oss hatten - da har i så fall Mitsubishi endret designretning ganske radikalt. Foto: MITSUBISHI
KILEFORMET: Designspråket på XR-PHEV II forteller at Mitsubishi ser fremover. Foto: MITSUBISHI
NÆR REALISTISK: Stilen i interiøret bærer ennå preg av at dette er en konseptbil, men den generelle designen vil nok for en stor del gå igjen i ASX-etterfølgeren. Foto: MITSUBISHI
KOMPAKT SUV: Mitsubishi kaller den en crossover, men den ser veldig SUV-aktig ut her. Foto: MITSUBISHI
70-TALL BLANDET MED 2015? Bilene som med tid og stunder leveres til kundene vil nok se mer ordinære ut enn dette. Foto: MITSUBISHI
NESTE LADBARE: Det er ikke vi, men Mitsubishi-importøren, som indikerer at dette vil bli merkets neste ladbare hybrid i produksjon og etterfølgeren til dagens ASX. Foto: MITSUBISHI
STØRRE ENN ASX: Konseptbilen er 449 centimeter lang og 162 centimeter høy. Foto: MITSUBISHI
"SHOGUN-ANSIKT": I forbindelse med at såkalte teaser-bilder av denne ble vist i januar, lovte Mitsubishi at vi vil få se mer spennende design fra merket Foto: MITSUBISHI
NÆR REALISTISK: Stilen i interiøret bærer ennå preg av at dette er en konseptbil, men den generelle designen vil nok for en stor del gå igjen i ASX-etterfølgeren. Foto: MITSUBISHI
TØFFERE ENN FØR: I forbindelse med at såkalte teaser-bilder av denne ble vist i januar, lovte Mitsubishi at vi vil få se mer spennende design fra merket fremover. Foto: MITSUBISHI


Outlander-suksess

De ladbare hybridene var årets avgiftsvinnere. Avgiften på Outlander PHEV ble redusert med 32.000 kroner og utsalgsprisene deretter. Importøren kan opplyse at det i januar ble skrevet 321 salgskontrakter på Outlander PHEV og at det ser ut til å bli like mange i februar.

– Vi har bestilt mye bil, og nærmere 1.000 nye Outlander PHEV er på vei til Norge med ankomst de nærmeste månedene sier administrerende direktør Rune Gjerstad hos Mitsubishi‐importøren i pressemeldingen.

Nå skal det sies at Mitsubishi i over et år har fått være alene om å ha en ladbar SUV på markedet. Det kommer riktignok flere snart, men de vil også være vesentlig dyrere. Eksempler her er BMW X5 e-Drive, ladbare Volvo XC90 og nye Audi Q7 i versjonen plug-in hybrid.

Det ser altså ut som om Mitsubishi vil kunne surfe på bølgen en god stund til.