Spy-Shots of Cars Foto: Automedia
Spy-Shots of Cars Foto: AutomediaVis mer

Neste Mercedes M-SUV avslørt

Mercedes var tidlig ute med SUV-tilbud i premiumklassen, og nå er tredje generasjon på vei.

I 1997 presenterte Mercedes-Benz sin luksuriøse M-klasse. Den fikk en ubetinget suksess, særlig på det amerikanske markedet. Bilen har da også siden starten vært bygget i USA, på Mercedes' egen fabrikk i Alabama. En kort periode ble imidlertid denne første generasjonen (W163), satt sammen også i Magna Steyr-fabrikken i Graz i Østerrike.

Helt ny i 2005

I 2005 kom dagens generasjon M-klasse (ML er, og har hele tiden vært, prefikset i modellbetegnelsene), og vi opplevde den som større, mye bedre (Vi hadde selv bemerket i test at kvaliteten på første generasjon var skuffende), og mye mer luksuriøs enn den utgående modellen. Den fikk også nye motorer.

Her kan du lese vår test fra i fjor av den rimeligste utgaven av Mercedes ML.

Storfamilie

Etter hvert har ML blitt en del av en SUV-familie med både den massive GL, som dukket opp i 2006 og den mer kompakte GLK, som kom to år senere. Sammen med veteranen Geländewagen (G-klasse), blir det hele fire familiemedlemmer og vi utelukker ikke at det kommer et femte, i størrelsen under, i overskuelig fremtid.

Spy-Shots of Cars Foto: Automedia
Spy-Shots of Cars Foto: Automedia
Spy-Shots of Cars Foto: Automedia
Spy-Shots of Cars Foto: Automedia
Spy-Shots of Cars Foto: Automedia


Neste ML underveis

Nå er tredje generasjon M-klasse under oppseiling og våre spionfotografer i Automedia har knipset et eksemplar i Sverige under kuldetesting. I motsetning til tungt forkledte eksemplarer de hadde sett tidligere, har disse så å si bare rent grafisk kamuflasje. Vi kan dermed se at linjeføringen er oppgradert og virker noe mindre massiv. Automedia antar den nye modellen vil bli noe mindre enn forgjengeren, men som vi tydelig kan se: Noen design-revolusjon dreier det seg ikke om - langt fra.

For øvrig er det sannsynlig at den vil få en del av de samme motorene vi i dag finner i E, CLS, S og CL. Det ville også være overraskende om ikke en hybrridløsning ble presentert fra start og da kanskje til og med en ladbar en.

Om ikke neste M-klasse blir vist i Genève nå i mars, håper vi i det minste å få se den i Frankfurt under den store bilutstillingen der høsten 2011.