FORUTSEENDE: Dette bildet tok vi i Genève for nesten to år siden. Det er tydelig at designretningen lå bortimot klar allerede. Denne bilen er stilstudien F800, og har C-klasse-dimensjoner. Automedia antar neste C-klasse blir kraftig inspirert av denne. Foto: Knut Moberg
FORUTSEENDE: Dette bildet tok vi i Genève for nesten to år siden. Det er tydelig at designretningen lå bortimot klar allerede. Denne bilen er stilstudien F800, og har C-klasse-dimensjoner. Automedia antar neste C-klasse blir kraftig inspirert av denne. Foto: Knut MobergVis mer

Neste Mercedes C-klasse på vei

Våre spionfotografer har knipset neste Mercedes C-klasse under vintertesting.

Det manipulerte bildet på forsiden viser hvordan Automedia ser for seg at den kommende C-klassen som ventes i 2014, vil se ut. I etterkant har de også kommet nær nok innpå bilen - riktignok tungt kamuflert - til å få tatt bildene du kan se i fotoalbumet nedenfor.

Oppgradert i fjor

Nå er det faktisk ikke engang et år siden dagens C-klasse fikk en kraftig oppgradering, men ytterligere to år og erstatningen vil komme ganske naturlig. (Les om vår prøvekjøring av fornyede Mercedes C-klasse her).

Ny designretning

Det er sannsynlig at den kommende mellomklasse-Mercedesen vil integrere en rekke av de stilelementer Mercedes har presentert på diverse konsepter de siste årene, og da spesifikt stilstudien F800 - som du kan lese vår brede omtale av her. Den ble for øvrig vist i form av en ladbar hybrid, og det er jo ikke utelukket at neste C-klasse vil kunne leveres med en slik drivlinje.

Spionbildene fra Automedia:

Dette er Automedias manipulerte bilde som skal vise neste Mercedes-Benz C-klasse. Det er utvilsomt sterkt inspirert av F800 Style Concept (se fotoalbum lenger ned). Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia


Lek med linjer

I forhold til tidligere design er det første man legger merke til hvor mye mer flytende og buede linjer denne inneholder. Her viker den relativt klassiske designen på dagens modeller for det designerne har bestemt seg for at skal være fremtidsrettet, "organisk" design. Den er også nærmere å bli en realitet fordi de nyeste produksjonsteknikkene gjør det stadig lettere å "leke" med ulike flaters samspill - konvekse og konkave - og med øvrige kontraster i linjeføringen.

Tones ned?

Det skal sies at når vi ser på spionbildene fra Automedia, tyder bilens fasong på at Mercedes antakelig har valgt en mer nøktern tolkning av den nye designretningen; dette har nok også rent praktiske årsaker. Blant annet vil vindusflatene sannsynligvis bli større og noen av linjene rettere.

Den første modellen fra Mercedes med elementer av den nye designretningen vil imidlertid ikke bli kommende C-klasse, men nye A-klasse som skal lanseres om ikke svært lenge.

Ble viktig segment

C-klasse er en viktig bil for Mercedes, og er merkets spydspiss inn i premium-mellomklassen der utfordrerne er nylig lanserte BMW 3-serie og Audi A4, som nylig fikk en midtlivsoppdatering. Den er arvtakeren etter Mercedes 190 ("Baby Benz"), som ble lansert i 1982, og som mange forståsegpåere dømte nord og ned som en bil som ville ødelegge Mercedes' image.

Men mellomklassen viste seg å være et meget godt ekstra trinn mot merkets nødvendige videre vekst, og er i dag en selvskreven og sentral del av strattegien til premium-produsenten fra Stuttgart. Det var for øvrig fra 1993 at C-klasse ble navnet på modellserien.

Designforløperen for neste C-klasse, F800 Style Concept:

Designstudien F800 Style Concept ble til delvis for å teste publikums reaksjoner, så det kan tenkes en del endringer blir gjennomført når produksjonsbilen kommer. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
FORUTSEENDE: Dette bildet tok vi i Genève for nesten to år siden. Det er tydelig at designretningen lå bortimot klar allerede. Denne bilen er stilstudien F800, og har C-klasse-dimensjoner. Automedia antar neste C-klasse blir kraftig inspirert av denne. Foto: Knut Moberg
Dørløsning og interiør er typiske for konseptbiler. Ytre design er mer realistisk. Foto: Knut Moberg
Her er F800 på Essen Motorshow i 2010. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Wieck
Foto: Wieck