<b>NÆRMERE S:</b> Neste E-klasse vil sannsynligvis bli litt større og lettere enn dagens modell. Regn med bedre bakseteplass. Foto: AUTOMEDIA
NÆRMERE S: Neste E-klasse vil sannsynligvis bli litt større og lettere enn dagens modell. Regn med bedre bakseteplass. Foto: AUTOMEDIAVis mer

Neste Mercedes-Benz E-klasse avslørt!

Den nye E-klassemodellen hadde overraskende lite kamuflasje da den ble avslørt av spionfotografene.

Den forbindes av mange med taxi, men den er like fullt en av tidenes største suksesser i premiumklassen.

Mercedes E-klasse og dens forgjengere har en historikk som strekker seg tilbake til 50-tallet og de såkalte «Ponton»-modellene, og det er nå snart tre år siden vi for første gang testet dagens generasjon E-klasse.

Det betyr at det nærmer seg tid for utskiftning av den fortsatt like populære modellen.

Våre spionfotografer i Automedia har vært så heldig å komme over et eksemplar av den nye modellen under uttesting i Tyskland, og for en gangs skyld er den bare moderat kamuflert, hvilket gjør at vi får et godt inntrykk av hvordan den kommer til å se ut.

Modulær arkitektur

Våre spioner har tidligere observert nykommeren under et falskt C-klasse-karosseri, men slektskapet mellom den kommende E-klassen og den relativt nye C-klassen går dypere enn som så. Nye E blir nemlig den første modellen i den «øvre mellomklassen» til Mercedes som blir basert på den nye MRA-plattformen, en modulerbar arkitektur for bakhjulsdrevne modeller.(«overklassen» hos Mercedes-Benz er begrepet som er forbeholdt modeller som S-klasse og den kommende GLS).

LETT SMINKET: Ingen tvil: Det er en helt ny Mercedes E-klasse spionfotografene har klart å knipse her. Ifølge Automedia vil den komme på markedet til neste år, og den vil bli romsligere, lettere og ha mer luksusfølelse ombord enn i dag. Foto: AUTOMEDIA Vis mer


Denne typen arkitektur blir stadig mer utbredt i bilindustrien da den gjør det mulig å effektivisere produksjonen med større grad av gjenbruk og deling av komponenter.

Volvo er forøvrig blant dem som har gjort det samme..

Større og mer effektiv

Ut fra bildene ser det ut som om baksetepassasjerene vil få det noe romsligere enn i dag - akselavstanden er åpenbart blitt forlenget. Bilen vil mest sannsynlig også være lettere takket være utstrakt bruk av aluminium og nye lettvekt-teknologier. Det igjen betyr bedre ytelser/lavere forbruk.

Ny E-klasse betyr starten på en mer omfattende prosess med nye modeller som vil erstatte alt som er basert på dagens E - stasjonsvognen, kupéen og kabrioleten samt den mer luksuriøse CLS - både som «kupé-sedan» og shooting brake.

KONSERVATIVT ENDRET: Designmessige sprell er det ikke tegn til her, men en gjenkjennelig Mercedes-stil, oppgradert i henhold til dagens standarder. Familielikheten med S- og C-klasse er påtagelig. Foto: AUTOMEDIA Vis mer


Motorer som byggesett

Den nye modellen vil antakelig bli offisiell sent i år eller tidlig neste år, vil også få oppdatert motorisering. Det snakkes om både 3- 4- og 6-sylindrede motorer av ny generasjon, og ryktene vil ha det til at dagens V6-blokk erstattes av en rekkesekser.

Dette gjøres i så fall for å kunne utvide den modulære tankegangen fra produktarkitekturen til motor-arkitekturen, slik BMW har gjort. I praksis vil det si at en rekkesekser vil være to 3-sylindrede blokker satt sammen, på samme måte som AMGs nyeste tvillingturbo V8-motor på fire liter i dag er satt sammen av to AMG-rekkefirere på to liter hver.

Nevnte AMG V8-er vil for øvrig dukke opp i neste E 63 AMG - som vil hete Mercedes-AMG E 63. Den vil nok en gang bli tilbudt med firehjulsdrift og som en enda heftigere S-modell.

Vår forrige kjøretur med E 63 AMG S-model kan du lese om her.

Mer premium forventes

Siden dagens S-klasse kom på markedet, fulgt opp av fjorårets C-klasse og - fra ganske nylig - den imponerende SUV-en og BMW X3-konkurrenten GLC, var ikke interiøret i E-klasse helt på høyden lenger. Mercedes har nemlig lagt lista en del høyere på de nevnte modellene når det kommer til luksusfølelse og opplevd kvalitet. Det er ganske opplagt at dette vil bli videreført i neste E-klasse, som dermed vil kunne befeste sin tradisjonelle solide posisjon i premium-klassen.

Om det stemmer vil vi antakelig kunne finne ut til neste år - E-klasse er beregnet å ha en livssyklus på 7 år og dagens modell kom første gang i 2009. Og 2009 + 7 =... Riktig.