De kan gjerne kalle den konsept, men at 2013 Honda Accord Coupe Concept viser hvordan designen på neste Accord skal være, er det ingen tvil om. Foto: Honda
De kan gjerne kalle den konsept, men at 2013 Honda Accord Coupe Concept viser hvordan designen på neste Accord skal være, er det ingen tvil om. Foto: HondaVis mer

Neste Honda Accord avslørt

Honda presenterer ny design og ny miljøteknologi. Men vil det være nok?

Honda har det tøft for tiden, og ikke bare på det norske markedet. Det kan virke som om produsenten mangler en sammenhengende og helhetlig produktstrategi. Imidlertid er den japanske produsenten fortsatt kjent for å være god på motorteknologi og nyter et godt rykte når det gjelder driftssikkerhet.

Noe tafatt

2013 Honda Accord Coupe Concept Foto: Honda
2013 Honda Accord Coupe Concept Foto: Honda
2013 Honda Accord Coupe Concept Foto: Honda
De kan gjerne kalle den konsept, men at 2013 Honda Accord Coupe Concept viser hvordan designen på neste Accord skal være, er det ingen tvil om. Foto: Honda
2013 Honda Accord Coupe Concept Foto: Honda
2013 Honda Accord Coupe Concept Foto: Honda
2013 Honda Accord Coupe Concept Foto: Honda
2013 Honda Accord Coupe Concept Foto: Honda
2013 Honda Accord Coupe Concept Foto: Honda
2013 Honda Accord Coupe Concept Foto: Honda
2013 Honda Accord Coupe Concept Foto: Honda
2013 Honda Accord Coupe Concept Foto: Honda
Foto: Honda
2013 Honda Accord Coupe Concept Foto: Honda

Men bortsett fra den nyeste Honda Civic, som vi prøvekjørte for få måneder siden, og den praktiske småbilen Jazz, som også kommer i en hybrid-utgave, er det ikke mye dynamisk over modellprogrammet om dagen. Vi testet nylig dagens Honda Accord og måtte konkludere med at den ikke når opp blant de mest aktuelle bilene i klassen.


Neste generasjon Accord

Derfor er det interessant når Honda viser det som vil bli den helt nye aktøren til merket i mellomklassen. Accord har i 36 år vært en sentral modell for Honda og har til tider vært en av de mest populære i mellomklassen. Bilen som er vist i Detroit har fått navnet Honda Accord Coupe Concept, men den viser helt klart designretningen Honda har valgt, som er en forlengelse av den eksisterende. Sansynligvis vil produksjonsutgaven, som kommer til å bli vist i løpet av året, være svært lik denne konseptbilen.

Les mer: Honda har enda mer spennende prosjekter på gang. Ikonet Honda NSX skal nemlig gjenoppstå.

Atletisk?

Honda hevder å ha villet vise den "atletiske stilretningen" som skal kjennetegne merkets design. Når vi tenker på den spenstige designen Civic har fått, kan vi ikke fri oss for å synes at Honda har vært vel forsiktige her. Det er tatt i betraktning at produksjonsbilen som vanlig vil bli noe nedtonet i forhold til konseptet. 20-tommers fem-ekede felger blir eksempelvis neppe standard eller overkommelig tilvalg.

Les også: Honda med elektrisk sportsbil

Foreløpig bare bensin

Dette er USA og det er bensin som gjelder her. Nye Accord vil nok utstyres med dieselmotor for Europa. Men i Detroit vises den altså med tre nye drivlinjer. Toppmotoriseringen er den for oss uinteressante V6-motoren på 3,5 liter. Deretter følger en ny 2,4-liter med direkteinnsprøytning, som yter vel 180 hester. Mer interessant er det at Honda presenterer en ladbar hybridversjon.

Ladbar hybrid

Her fremstår Honda omsider som riktig så tidsmessig. De har jo vært pionerer på hybrider, men har stått i skyggen av Toyota, som har stått for mer avanserte løsninger. Men her har vi altså en tidsriktig Plug-in-hybrid, eller ladbar hybrid på godt norsk. Drivlinjen tilhører den nye familien som Honda kaller "Earth Dreams". Bensinmotoren er en toliters i-VTEC Atkinson-syklusmotor. Den kombineres med elmotorisering på totalt 120 kW eller 163 hestekrefter, som forsynes med energi fra en litiumion batteripakke på 6 kWt. Denne skal kunne lades på halvannen time fra stikkontakt (240 V). Den skal kunne kjøre mellom 16 og 24 kilometer i ren elektrisk modus, med en hastighet som da ikke overskrider 100 km/t.

DinSide følger opp med mer når vi får informasjon om nye Accord for Europa.