Neste generasjon taxi: Hybrid CityCab fra Finland

London-taxien er av de mer vellykkede eksempler på form som følger funksjon, men er idag utdatert på mange områder. Finske ingeniør- og designstudenter har tatt utfordringen å gjenoppfinne konseptet for det 21. århundre, og viste resultatet på Parisutstillingen.

Vis mer

Neste generasjon taxi: Hybrid CityCab fra Finland

  1. Store bilder av CityCab
Vis mer


Resultatet er dette prospektive kjøretøyet utviklet i samarbeid mellom studenter fra det Polytekniske Institutt i Helsinki og universitetet for kunst og design. Produktet, som skal testes ut i det virkelige liv, fremstår som originalt og funksjonelt.

Forsøk på ideal-taxi

For å skape den ideelle drosjen er selvfølgelig det nødvendige utgangspunktet å spørre taxi-kunden hvordan den ønsker å bli befordret. Drosjepassasjerer er imidlertid diversifiserte i sine behov, og snarere enn å inngå kompromisser er svaret på oppgaven å forsøke å ta høyde for så mange av disse behovene som mulig - innenfor rammen av det praktisk gjennomførbare. Samtidig må drosjesjåførens behov ivaretas på best mulig måte.(Sjåføren tilbringer tross alt mye mer tid i bilen enn hver passasjer gjør). Kravspesifikasjonen baserte seg følgelig på en detaljert spørreundersøkelse overfor drosjekunder.

Seneste teknologi - nyskapende design

Vis mer


Designen er åpenbart tilpasset de funksjonelle behov men forsøkt gjort så trivelig som mulig. Formgiverne kaller bilen "futuristisk og distingvert". Designen gjør det mulig for fem passajerer å bevege seg inne i bilen samt gjøre plass for en rullestolbruker. Å gå på bilen blir enkelt takket være et regulerbart luftfjæringssystem. Gulvet er helt flatt. Karosseriet er i karbonkompositt materiale - ifølge prosjektledelsen 75% lettere enn et stålkarosseri ville vært. Det skal i tillegg være kostnadsmessig konkurransedyktig.

Miljø og sikkerhet

Bilen fremstår som ganske miljøvennlig takket være bruken av hybridteknologi fra Toyota når det gjelder motorisering. Det svært lette karosseriet gjør selvsagt også sitt til å redusere forbruk og utslipp. Kollisjonssikkerheten har vært gjenstand for utførlige simuleringer med datamaskin.

Blir det noe av?

Ifølge pressemeldingen fra universitetet for kunst og design er ikke CityCab bare en konseptbil for utstillinger. Den er fullt funksjonell og skal testes ut mot alternative løsninger i Helsinki-området. CityCab er idag et ikke-kommersielt prosjekt til tross for at mer enn 40 selskaper deltar i det. Polyteknisk institutt, prosjektlederen, utelukker imidlertid ikke en fremtidig kommersiell utnyttelse.

  • Store bilder finner du her.