GENERASJON II: Hyundai viste sin neste generasjon brenselcellebil (elbil med energiforsyning fra medbragt hydrogen) under en tidlig presentasjon i Seoul nylig. Bilen, som er en etterfølger etter ix35 Fuel Cell, ventes på markedet til neste år og vil ha som konkurrenter Toyota Mirai, Honda Clarity og etterhvert en hydrogendrevet Mercedes GLC. Foto: Hyundai
GENERASJON II: Hyundai viste sin neste generasjon brenselcellebil (elbil med energiforsyning fra medbragt hydrogen) under en tidlig presentasjon i Seoul nylig. Bilen, som er en etterfølger etter ix35 Fuel Cell, ventes på markedet til neste år og vil ha som konkurrenter Toyota Mirai, Honda Clarity og etterhvert en hydrogendrevet Mercedes GLC. Foto: HyundaiVis mer

Hyundai med hydrogenbil

Neste generasjon hydrogendrevet SUV

Hyundai er ikke bare blitt store på batteri-elbil og hybrid, de har også vært blant pionerene når det gjelder hydrogenbil. Til neste år kommer andre generasjon hydrogen-SUV fra merket.

Det vil dreie seg om Hyundais andre hydrogen-modell på markedet, men den inneholder fjerde generasjon brenselcelleteknologi. Kraftkilden i bilen kaller Hyundai «brenselcellebasert elektrisk drivlinje», hvilket innebærer at brenselcellestabelen, som i praksis er et lite kraftverk drevet av hydrogen, forsyner strøm til elmotorene som driver bilen.

HYDROGENBILER: Dagens hydrogenbilpark i Norge fordeler seg på de to modellene Toyota Mirai og Hyundai ix35 (bildet). Foto: Knut Moberg Vis mer

Hydrogenbiler er fortsatt mikroskopiske dråper i bilhavet, men det selges da et og annet eksemplar. I 2013 var Hyundai først på markedet med en serieprodusert hydrogenbil med SUV-en ix35. I fjor høst testkjørte vi Toyota Mirai, som er en sedan og nå i vår var turen kommet til den helt nye Honda Clarity. Kun de to første er per i dag til salgs i Norge.

Potensielle hydrogenbil-kunder venter da også på at det bygges ut et større nett av fyllestasjoner for hydrogen - noe vi så en sped begynnelse på da UNO-X i fjor høst innviet den første av det det er meningen skal bli en hel kjede.

ENKELT OG RENT: Førermiljøet i Hyundais hydrogenbil inneholder ingen visuelt forstyrrende elementer å snakke om. Foto: Hyundai Vis mer

Årelang utvikling

Det er allerede fire år siden Hyundai kom med den første «teaseren» i form av konseptbilen Intrado, og gjorde det klart at neste generasjon hydrogenbil var under utvikling.

Og her er resultatet. Hva det endelige navnet på bilen blir, vet vi ikke ennå og Hyundai hevder at den ikke er døpt ennå. Men den nye generasjonen brenselcelledrivlinje er resultatet av videreutvikling av den etterhvert velprøvde teknologien den koreanske giganten besitter allerede i dag.

Således understrekes det at drivlinjen har en effektivitetsgrad på 60 prosent, opp ni prosent fra dagens 55,3 prosents effektivitet i ix35. Målet er å komme opp i en rekkevidde på 800 kilometer på en fylling (NEDC).

KLASSISK SUV: Sett fra denne vinkelen er den nye hydrogen-SUV-en mindre original, men dog med noe inspirasjon fra FE-konseptet fra i vår. Foto: Hyundai Vis mer

Forbedrede spesifikasjoner

Den nye SUV-en får høyere effekt enn den utgående: 163 hestekrefter. Den får også forbedret kaldstart-evne, noe som har vært en av utfordringene for hydrogenbiler. Det skal dermed ikke være noe problem å starte selv i - 30 grader.

Lagringstettheten i tankene skal også være forbedret og den nye bilen får tre tanker av samme størrelse istedet for en stor og en liten, som i dag. Av andre forbedringer på ny generasjon trekker Hyundai frem siste skrik innen ADAS (Advanced Driver Assistance Systems eller sikkerhets- og assistansesystemer. Dette loves det at vi skal få vite mer om i anledning CES (Consumer Electronics Show), i Las Vegas i januar - samtidig med at bilens navn offentliggjøres.

Les også:

Hydrogen-visjonen fra Hyundai på bilutstillingen i Genève 2017

Mercedes-Benz GLC blir - ladbar - hydrogenbil

For elleve år siden skrev vi om hydrogenfremtiden. Langt fra alt stemte.

KOMMER TIL CES: I Las Vegas i januar får vi vite mer om Hyundais hydrogenbil og de nye assistansesystemene. Foto: Hyundai Vis mer