<b>HANS MAJESTET 7:</b> BMWs flaggskip, 7-serien, nærmer seg et nytt generasjonsskifte. Våre spionfotografer i Automedia har snnekret sammen denne illustrasjonen basert på observasjoner de har gjort under BMWs test-økter ute i felten. Uansett vil ikke bilen være vanskelig å kjenne igjen når den blir lansert. Foto: AUTOMEDIA
HANS MAJESTET 7: BMWs flaggskip, 7-serien, nærmer seg et nytt generasjonsskifte. Våre spionfotografer i Automedia har snnekret sammen denne illustrasjonen basert på observasjoner de har gjort under BMWs test-økter ute i felten. Uansett vil ikke bilen være vanskelig å kjenne igjen når den blir lansert. Foto: AUTOMEDIAVis mer

Neste BMW 7-serie på vei

Spionkameraene har observert det nye BMW-flaggskipet.

Illustrasjonen risikerer ikke å skille seg vesentlig fra det endelige resultatet og vil heller ikke forbløffe dem som kjenner dagens BMW 7-serie.

Det neste flaggskipet fra BMW skal være klart i løpet av året - for vår del regner vi med première på bilutstillingen i Frankfurt til høsten - og den vintertestes nå på harde livet i nordskandinaviske landskap.

De første bildene som viser formen

Spionbildene vi ser nedenfor er de første vi har sett uten maskerende plastpaneler, men psykedelisk maskeringsfolie er fortsatt på plass.

Bildene er tatt i gryningen i nærheten av BMWs test-anlegg nord i Sverige - ikke langt fra der vi selv har vært og både kjørt og fotografert helt andre prototyper.

Forskjellen

DEN GAMLE FRONTEN: Foran vil forskjellen bli temmelig synleg, men ellers vil nok mye se ganske likt ut, skal vi dømme etter spionbildene. Foto: KNUT MOBERG Vis mer


Automedia som har tatt bildene, skriver at bilens ytre er ganske forskjellig fra dagens modell, noe vi for vår del slett ikke er enige i.

Da tror vi mer på utsagnet om at bilen vil bli basert på en kraftig oppdatert plattform. BMW foretar drastiske endringer i måten de bygger bilene på for å holde tritt med det stadig økende miljø- og klimafokuset med de normer og krav som følger med.

LES OGSÅ: Test av BMWs luksuslimousin

Det innebærer lettere konstruksjoner, enda mer effektive motorer og nye Efficient Dynamics-teknologier. En del av den nye teknologien vil hentes inn fra arbeidet med de avanserte konstruksjonene under i-merket: Elbilen i3 og sportshybriden i8.

Som Mercedes S-klasse allerede har gjort, kommer nye 7-serie til å komme som ladbar hybrid, og ifølge Automedia kan teknologien komme fra Toyota.

BMW og Toyota har nemlig en samarbeidsavtale som blant annet allerede har medført at en Toyota-modell nå bruker en motor fra BMW.

Lett skal det bli

Lettvektsstruktur vil innebære bruk av karbonkomponenter i tillegg til aluminium og stål. Karbonfiberforsterket plast, såkalt CFRP, benyttes fortrinnsvis i komponenter som panser, tak og koffertlokk. Redusert vekt skal ikke bare medføre bedre drivstofføkonomi, men også bedre kjøreegenskapene og fremme retardasjon og akselerasjon.

Slutt for V12? Nei, tror man

Et av spenningsmomentene foran lanseringen av neste generasjon BMW 7-serie er om den igjen vil komme med V12-motor i toppversjonen. Automedia tror den vil bli videreført da den er image-fremmende og etterspurt blant de mest kjøpesterke kundene.

Den generelle reduksjonen i forbruk og utslipp vil gjøre det politisk «spiselig» å tilby en slik gedigen motor.

VINTERTESTES: Neste BMW 7-serie med psykedelisk innpakning. Foto: AUTOMEDIA
SVENSK VISITT: Spionfotografene oppdaget neste 7-serie i Lappland. Foto: AUTOMEDIA
INGEN REVOLUSJON: Tross maskeringen er fasongen lett identifiserbar. Foto: AUTOMEDIA
VINTERTESTES: Neste BMW 7-serie med psykedelisk innpakning. Foto: AUTOMEDIA
HANS MAJESTET 7: BMWs flaggskip, 7-serien, nærmer seg et nytt generasjonsskifte. Våre spionfotografer i Automedia har snnekret sammen denne illustrasjonen basert på observasjoner de har gjort under BMWs test-økter ute i felten. Uansett vil ikke bilen være vanskelig å kjenne igjen når den blir lansert. Foto: AUTOMEDIA
DEN GAMLE FRONTEN: Foran vil forskjellen bli temmelig synleg, men ellers vil nok mye se ganske likt ut, skal vi dømme etter spionbildene. Foto: KNUT MOBERG


Ikke M7, men...?

Automedia melder at M-divisjonen i BMW ikke er interessert i 7-serien for å krone M-serien, som i dag består av M3, M4, M5 og M6. Til det er ikke modellen sportslig nok i utgangspunktet.

Derimot bør det etterhvert komme en M Performance-utgave (introdusert med M135i og hakket mindre eksklusivt), med biturbo V8-motor.

Som direkte konkurrent til Mercedes S-klasse vil nye BMW 7-serie bli BMWs teknologiske utstillingsvindu når det kommer til avanserte systemer for førerstøtte og -assistanse, sanntidskommunikasjon med omverdenen og mer avansert bruk av stemmestyring.

Skal kunne kjøre selv

Videre annonserte BMW nylig et samarbeid med Continental om utvikling av såkalt autonom teknologi - altså teknologien som muliggjør selvkjørende biler. Også her har jo i denne bilklasssen Mercedes med sin S 500 Intelligent Drive plassert listen relativt høyt.

Det blir spennende å se om BMW klarer å spise opp det forspranget Mercedes-Benz utvilsomt har på disse områdene.

Til høsten får vi vite mer.