<b>BLIR MINDRE:</b> Nesten halvparten av dette skal bort når BMW slipper en 3-sylindret motor ned i nye 5-serien.  Foto: Fred Magne Skillebæk
BLIR MINDRE: Nesten halvparten av dette skal bort når BMW slipper en 3-sylindret motor ned i nye 5-serien. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Neste BMW 5-serie får tre sylindre

Større. Lettere. Mindre motor.

Selv om BMW har utvidet sitt modellprogram voldsomt de siste årene, er det fortsatt 3- og 5-serien som er bilprodusentens viktigste modeller. BMW har solgt voldsomt på kjøreegenskaper og komfort, men deres kompromissløse fokus på 50/50 vektfordeling og drift på bakhjulene koster masse plass.

BMW har derfor forandret seg: Over halvparten av bilene de selger har nå firehjulsdrift, og forhjulsdrift er nært forestående. Som et resultat av dette blir det kun et fåtall av biler igjen som vil ha bakhjulsdrift.

Nå skal endringene videreføres ned i motorrommet.

Mindre motorer

BMW har de senere år forenklet hele sitt motorprogram. De lager fra før firesylindrede tolitere og sekssylindrede trelitere med samme deler, med unntak av blokk, veivaksel og kamaksler.

Tresylindret: Her sitter den tresylindrede motoren i en BMW 1-serie. Foto: Knut Moberg Vis mer


Ved å begrense seg til at hver sylinder har et volum på 500 ccm kan de relativt enkelt lage tresylindrede 1,5 litere. Dette er nå på trappene, uten at effektnivåene er kjent.

Alle sylindernivåer får igjen forskjellig effekt med forskjellig programvare og med bruk av en eller flere turboer. Det interessante er at diesel- og bensinmotorene deler omtrent 60 prosent av komponentene.

Vi har allerede prøvekjørt 3-sylindrede motorer fra BMW

Ladbar Hybrid

Neste generasjon får selvfølgelig også hybridmotorer. Teknikken skal overraskende nok hentes fra X5 eDrive.

Enkelte hadde nok tro på at samarbeidet med Toyota skulle vises mer på hybridfronten innen den nye 5-serien ble lansert.

Større

Dagens 5-serie tilbyr med sine 560 liters bagasjerom bare 40 liter mer bagasjeplass enn lillebror BMW 3-serie. Dersom du har vært ute etter plass, har det til nå vært BMW 3-serie GT og 5-serie GT man har måttet kjøpe, foruten stasjonsvognene.

Nye 5-serie skal ikke bli nevneverdig større utvendig, men skal få betraktelig bedre plassutnyttelse innvendig. BMW lover over 600 liters bagasjerom.

TURKAMERAT: Neste 5-serie vil få bedre plass i bagasjrerommet enn dagens (bildet). Foto: BMW Vis mer


Lettere

Vekt er vesentlig om dagen. BMW lover at bilen skal bli drøyt 100 kilo lettere, takket være enda større bruk av aluminium, karbonfiber og magnesium.

Mindre vekt tilrettelegger for mindre motorer, og en 3-sylindret 1,5-liter kan dermed fungere i en så stor bil som BMW 5-serie.

Nedskalert og ny X3

Vektreduksjonen betyr at en 520i sedan havner på 1570 kilo. En av mange detaljer som senker vekten er lyddempingen mellom motorrom og kupé, som blir 30 prosent lavere enn i dag. Hva dette gjør med lydbildet skal være usagt frem til vi har testet bilen.

Vi har kjørt nye 2-serie

Samme modellprogram som før

I tillegg til sedan og stasjonsvognmodellene, vil det også komme en ny GT og 6-serie. Sistnevnte kommer som kabriolet, og som to-og firedørs coupé.

Toppversjonene M5 og M6 beholder nåværende V8 med dobbeltturbo, ettersom den klarer dagens avgiftskrav. Samtididg kan vi forvente at effekten øker fra dagens 560 hk til over 600 hestekrefter.

Snart kommer X4

Dersom dette skulle friste, så må du som sagt smøre deg med tålmodighet frem til 2016. Først da dukker fristelsene opp.