Her har Automedia knipset en Aston Martin som hittil har vært ukjent for oss - det er sannsynligvis etterfølgeren til Aston Martin DB9. Blir det DB10?
Her har Automedia knipset en Aston Martin som hittil har vært ukjent for oss - det er sannsynligvis etterfølgeren til Aston Martin DB9. Blir det DB10?Vis mer

Neste Aston Martin

Aston Martins stjerne-GT, DB9 begynner å trekke på årene. Neste generasjon klargjøres.

Aston Martin er en av de mest tradisjonsrike produsentene av eksklusive biler i verden. Det er også et av de relativt sett få britiske som har overlevd siden 1920-årene sammen med Bentley, Rolls-Royce og Jaguar.

På hengende håret

Men det var nære på flere ganger og senest på midten av 90-tallet, da Ford grep inn og trådte til som reddende engel. Takket være dette greide Aston å gjenopplive fordums tradisjoner, samtidig som merket omstilte seg til kravene i bilmarkedet nær århundreskiftet.

Spy-Shots of Cars
Spy-Shots of Cars
Her har Automedia knipset en Aston Martin som hittil har vært ukjent for oss - det er sannsynligvis etterfølgeren til Aston Martin DB9. Blir det DB10?
Spy-Shots of Cars


Bildekavalkade: Aston Martin-modellene fra 1922 til i dag!

Flere modeller

I dag produserer Aston Martin flere biler enn noen sinne og har et modellspekter som støtter seg på fire pilarer: Den luksuriøse GT-klassen, med modellene DB9 og Virage, sportsbilklassen, med V8 Vantage og V12 Vantage, mens supersportsbilene er representert ved One-77 og kategorien firedørs-GT ved Aston Martin Rapide. I tillegg har DB9 en mer sportslig avlegger i "James Bond-bilen" DBS.

Mer anekdotisk er småbilen til Aston Martin. Den er basert på Toyota IQ, heter Cygnet og selges i Norge for "bare" litt over 380.000 kroner.

Bilene produseres i dag på mer industrielt vis i fabrikkanleggene i Gaydon enn i tidligere tider i verkstedet i Newport Pagnell.

Les også: Mest spennende på Le Mans

Neste DB9

Gran Turismo-modellen DB9 ble lansert i 2004 og fyller altså åtte år i år. Det høver seg med andre ord å gjøre klar en etterfølger, og det er altså den vi ser på disse bildene.

Bortsett fra bildene har ikke Automedia så mye "kjøtt på beinet" å tilby. Det vites visstnok at plattformen utvikles under kodenavnet VH500 og vi regner med at motoriseringen vil bli en oppgradert versjon av V12-motoren.

Den yter i dag 477 hestekrefter i DB9 og Rapide, og 517 hestekrefter i DBS og V12 Vantage.

Navnet på den neste modellen fra Aston Martin kan vi heller ikke bekrefte. Får den navnet DB9 igjen, eller blir det DB10? Eller noe annet?

Vi følger med!