Nerdetips for Porsche-eiere

Noen av tipsene som kommer frem i bilpressen er mer nerdete enn andre. Vi har funnet en godbit.

Porsche 911-interessenter må ta mange harde valg. For det første må de velge mellom kupé og kabriolet. Så må du velge mellom firehjulsdrift eller bakhjulsdrift. Deretter må du bestemme deg for om du vil skifte gir manuelt eller la den nye dobbelkløtsjkassen gjøre det for deg.

Firehjulsdrift og PDK

I tillegg kommer flere motoralternativer og selvsagt en hel haug med utstyr og pakker å velge blant. Tipset vi plukket opp fra nettsiden garage419.com vedrører bare de som har kjøpt firehjulsdrift og PDK, dobbelkløtsjkassen.

Spesielt valget mellom firehjulsdrift og bakhjulsdrift kan være tøft for mange og ekspertene strides om hva som er best. Men dersom du har kjøpt firehjulsdrift og angrer, finnes det nå råd.

Kobler ut forhjulene

Vis mer


For ved å dra opp håndbrekket et knepp, kobles forhjulene ut og driften skjer kun via bakhjulene. I følge garage419.com kobler selve bremsefunksjonen likevel ikke inn, så lenge du holder deg på det første hakket. Dermed får bilen plutselig bakhjulsdrift og vekttillegget blir den eneste ulempen med firehjulsdriften. Slipp håndbrekket ned igjen og firehjulsdriften er inntakt. Hvorvidt dette kan være skadelig for bilen på sikt, sies det ikke noe om.

Brekksladd

Årsaken til utkoblingen ligger selvsagt i brekksladd-funksjonen som via en flerplatekløtsj frikobler forhjulene slik at det er mulig å kun blokkere bakhjulene. Dermed burde de fleste behov være ivaretatt og vi avslutter vår folkeopplysning for denne gang.