85 prosent kjører bevisst minst 10 prosent fortere ann fartsgrensen. Mange gambler på en feilvisning på speedometeret. Det er ikke lurt. Foto: COLOURBOX.COM
85 prosent kjører bevisst minst 10 prosent fortere ann fartsgrensen. Mange gambler på en feilvisning på speedometeret. Det er ikke lurt. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Nei, du kan ikke legge til ti prosent

Mange tar utgangspunkt i at speedometerer viser ti prosent for mye. Det bør de ikke.

Undersøkelser viser at veldig mange kjører uten å vite nøyaktig hva fartsgrensen er på stedet. Det er også utrolig mange som bevisst kjører over fartsgrensen.

I en uhøytidelig spørreundersøkelse på DinSide nylig, spurte vi leserne hvorvidt de bevisst ligger over fartsgrensen. 85 prosent av de som svarte på denne, sier at de alltid kjører over fartsgrensen.

46 prosent sier at de alltid kjører ti kilometer i timen over fartsgrensen på 80- og 100-vei, og 20 prosent sier at de alltid ligger 20 kilometer i timen over fartsgrensen på de samme veiene.

Er du blant disse? Dette er nok ikke nødvendigvis så lurt!


På gamle biler var det gjerne slik at bilens speedometer hadde en feilvisning på ti prosent, men på nyere biler i dag kan du nok ikke gjemme hastighetsoverskridelsene dine bak denne forklaringen.

Facebookgrupper advarer mot fartskontroller - det synes ikke UP noe om ...

«– Har en bileier ikke testet speedometeret på sin bil kan det være sjanser å ta ved å legge inn en feilprosent i sin kjøring, speedometeret kan være i nærheten av det korrekte.»


Vanligvis fem til sju prosent feilmargin

– For 10-15 år siden var det normalt at speedometeret hadde en feilvisning på ti prosent.
På nyere biler i dag ser vi at feilprosenten ligger på mellom fem til sju prosent. Digitale speedometre har gjort det slik at meteret har blitt noe mer nøyaktig, forklarer Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, til DinSide.

På dagens biler avleses hastigheten elektronisk på en av ABS-sensorene på hjulene som igjen sender signalene videre til speedometeret.

Før var det en speedometerwire som var koblet til et drev i girkassen i den ene enden og et analogt speedometer i den andre enden.

– Feilkilden ble da større med wire og analogt speedometer, enn med den digitale løsningen, sier Engebretsen.

På eldre biler med analoge speedometer kunne man justere speedometeret relativt enkelt, men på dagens biler med elektroniske speedometer, er ikke dette like enkelt.

Ifølge Bjørn-Vidar Gustavsen ved Bilinstrument service, er det få av dagens biler som lar seg justere. Han sier til DinSide at dette ble gjort før, på biler med mekaniske og enklere elektroniske speedometer, men at man i all hovedsak ikke kan justere speedometrene på nye biler.

– I dag er speedometerene forhåndsprogramert for et visst antall signaler per kilometer, og dette lar seg ikke justere. Får det flere pulser viser det for mye. På en del biler kan det kobles mellom en boks for å redusere antall pulser til speedometeret, forklarer Gustavsen.

«– Bileier kan anta at hastighetsmåleren ikke viser for lite, så sant han ikke har byttet til hjul med annen dimensjon som har større diameter enn originalt. »


Dette er reglene

Tidligere var forhold som dette regulert i kjøretøyforskriften. Nå reguleres det i andre direktiver.

Espen Andersson ved seksjon for kjøretøyteknikk hos Statens vegvesen Vegdirektoratet sier til DinSide at det som gjelder ved godkjenning av hastighetsmåler på nye biler i dag er direktiv 75/443/EØF, eventuelt ECE-regulativ nr 39.

Den gamle kjøretøyforskriften er erstattet av forskrift om godkjenning av bil og tilhenger til bil, som viser til de nevnte direktivene.

– I fremtiden blir direktivet helt og holdent erstattet ev ECE 39, også i EU, forteller Andersson.

– Det «gamle» kravet i kjøretøyforskriften sier at hastighetsmåler skal vise hastighet med tilnærmet nøyaktighet, og ikke må vise mindre hastighet enn den virkelige. ECE-regulativet krever på samme måte at hastighetsmåleren ikke skal vise lavere hastighet enn virkelig hastighet, og at misvisning «oppover» kan være inntil ti prosent av virkelig hastighet pluss fire kilometer i timen, forklarer Andersson.

– Har bilen mer avvik enn det er merkeverkstedet pliktig til å rette opp feilen, sier Engebretsen i NAF. Det er ikke lovlig at speedometeret har avvik den andre veien, det vil si at speedometeret viser for lite i henhold til reel hastighet. Feilen må rettes, sier Engebretsen videre.

Nå får fotoboksene ny blits. Det skal bli bedre for deg ...

Andre feilkilder

Andersson i Vegdirektoratet sier til DinSide at det er viktig å være klar over at ingen måleinstrumenter er 100 prosent nøyaktige.

– På biler blir hastighet målt ut fra hjulenes rotasjonshastighet. Denne rotasjonshastigheten er avhengig av diameteren på hjulet, og av underlagets beskaffenhet (friksjon), forklarer Andersson.

Han forklarer videre at rotasjonshastigheten vil påvirkes av temperatur, dekktype (små variasjoner i rulleomkrets innen samme dimensjon), dekkslitasje (rulleomkretsen reduseres etter hvert som dekket slites), dekktrykk og mye annet.

– Det at speedometer viser for mye kan også ha med dekkvalg å gjøre. Kjører du på lavprofil uten å ta hensyn til at de skal ha samme rulleomkrets som orginalhjulene vil du få feilvising, sier Engebretsen.

– Man kunne tenke seg å kreve at bilprodusentene laget hastighetsmålere med større nøyaktighet, men er det noe poeng når alle disse parameterne varierer uansett, spør Andersson retorisk.

Du har vel sett dem? UPs nye biler?

Du bør anta at den er korrekt

Det finnes andre måter å måle hastighet på, for eksempel GPS, men også disse har sine svakheter, sier Andersson til DinSide.

– Bileier kan anta at hastighetsmåleren ikke viser for lite, så sant han ikke har byttet til hjul med annen dimensjon som har større diameter enn originalt. For å få en indikasjon på hastighetsmålerens feilvisning, kan han sammenligne med en av hastighetsmålerne Statens vegvesen har satt opp langs veien nettopp til dette formålet, oppfordrer Andersson.

Han understreker også at bileier bør passe på å ha riktig dekktrykk, for å få korrekte speedometermålinger.

– Har en bileier ikke testet speedometeret på sin bil kan det være sjanser å ta ved å legge inn en feilprosent på veien, speedometeret kan være i nærheten av det korrekte.
Noen bileiere har skiftet til andre hjuldimensjoner slik at rulleomkretsen har blitt forandret og det får for eksempel følger for speedometeret, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF.