Foto: Geely
Foto: GeelyVis mer

Nei, dette er ikke en Rolls

Det er unntaket som bekrefter regelen "smaken er som baken..."

Toppfart? Hmmm... 0-100? Beklager. Slagvolum? Tja, si det.

Nei, vi har ingen tekniske data når det gjelder denne "skjønnheten" som har sitt utspring i de kinesiske Geely-fabrikkene. Men vi har bilder, og vi har referanser. For øvrig er denne luksusbilen, som med sine 530 centimeter i lengden utvilsomt vil ruve i terrenget, høyst reell og skal snart vises for publikum i Shanghai.

Europadebut i 2005

Geely er en kinesisk produsent av moderat størrelse, og har deltatt på europeiske bilutstillinger ved flere anledninger uten foreløpig å følge merket Brilliances' eksempel ved å opprette en salgsorganisasjon her. Vi la merke til en snerten sportskupé de presenterte så tidlig som i 2005, i Frankfurt. I senere tid har det vært rykter om at selskapet er interessert i et oppkjøp av Volvo, noe selskapet nylig benektet.

Vil vekke oppsikt

Foto: Geely
Foto: Geely

Noe som er sikkert er at Geely kommer til å gjøre seg bemerket på bilutstillingen i Shanghai som finner sted mot slutten av april. Ikke bare fordi de skal vise mer enn 20 forskjellige modeller hvorav blant annen en elektrisk drevet versjon av London-taxi, men fordi de har bestemt seg for å gå helt til topps i referansestigen og presentere noe som skal passere som en kinesisk Rolls-Royce-konkurrent.


Rolls "minus"?

Vis mer


Så: Skal denne bilen konkurrere med Rolls-Royce, Bentley og Maybach? Vi tviler vel egentlig på det. Ifølge vanligvis velinformerte kilder skal bilen bli en hel del billigere enn disse referansene på superluksusmarkedet. Det er dessuten lite sannsynlig at stamkunder av de nevnte luksusmerkene vil vende seg mot den kinesiske "konkurrenten" med merkevareverdi som en kjøleskapprodusent. (Geely var opprinnelig nettopp det).

Ikke baksete: Trone

Vis mer


Derimot finnes det nok et potensielt marked blant moderat nyrike, hovedsaklig i Øst-Asia men muligens også i andre omkringliggende markeder - eks-sovjetiske, for eksempel. Og når vi ser på interiøret, og spesielt den bakre avdelingen minnes vi den forgangne selvproklamerte Keiseren av Sentralafrika - Jean-Bedel Bokassa. I stedet for det tradisjonelle baksetet finner vi nemlig her et møbel som mest av alt minner om en trone. Det kunne jo vært et mobilt toalett, men det tror vi ikke det er.

Mer info, håper vi, når bilmessen i Shanghai åpner sine dører den 20. april.