<b>XC90-KONKURRENT:</b> Mazda CX-9 er en stor SUV med tre seterader, og har fått et riktig spenstig design. Foto: MAZDA
XC90-KONKURRENT: Mazda CX-9 er en stor SUV med tre seterader, og har fått et riktig spenstig design. Foto: MAZDAVis mer

Nei, det er ikke XC90: Møt Mazda CX-9

Men designen er ikke alt. Mazdas nye store SUV frister også med nye motoralternativer.

Den virkelige nyheten her er at Mazda omsider introduserer turboteknologi i en Skyactiv-G-motor - altså i sin nyeste generasjon bensinmotor.

Bilen har nettopp blitt vist fram på bilmessen i Los Angeles, og dette er altså andre generasjon av Mazdas store SUV, CX-9.

Det er dermed snakk om en røslig 7-seter som i sin helt nye tapning er blitt en svært elegant bil i såkalt Kodo-design, med en klar familielikhet med CX-3, CX-5, Mazda 6 og andre modeller i produktutvalget.

Med kraftig bensinmotor

Bilen er i første omgang utviklet for det nord-amerikanske markedet, men det er verdt å merke seg at Mazda med denne bilen introduserer noe vi og andre har etterlyst, nemlig en mer kraftfull bensinmotor i Skyactiv-serien.

Dette har de naturlig nok oppnådd ved å introdusere turbolader på sin 2,5-liters bensinmotor for første gang. Den heter nå Skyactiv-G 2.5T og er basert på motoren vi senest kjørte i Mazda 6.

Den nye motoren yter 250 hestekrefter og har et dreiemoment på 420 newtonmeter i sin amerikanske versjon. Hvilke tall som vil bli gjeldende for det europeiske markedet, vet vi ikke ennå, men det er ingen grunn til at de skal bli særlig forskjellige.

Hva Skyactiv-teknologien dreier seg om, kan du lese mer om her!

XC90-KONKURRENT: Mazda CX-9 er en stor SUV med tre seterader, og har fått et riktig spenstig design. Foto: MAZDA Vis mer


Finpusset teknologi

Når Mazda nå omsider innfører turbo i sin bensinmotorportefølje, har målet vært å lage en kultivert motor med jevn kraftutvikling. Dette skal de klare takket være en variabel tilførsel av utslipp i turbinen. Via det avkjølte avgass-resirkuleringssystemet (EGR), skal dessuten forholdet mellom oksygen og drivstoff reguleres slik at det til gir et optimalt forhold mellom utslipp/forbruk og ytelse.

Hvor bra det fungerer i praksis må vi naturlig nok komme tilbake til når vi eventuelt får testet den.

Les om forrige generasjon CX-9 her!

BEVEGELSENS SJEL: Ja, det er det Kodo betyr. Det er navnet på Mazdas designspråk, og henger sammen med japansk kulturarv. Foto: MAZDA Vis mer


Haldex-type 4x4

Mazda opplyser i sin relativt knappe pressemelding at motoren «i første omgang» kommer i nye CX-9.

Bilen har uansett blitt større og mer luksuriøs siden forrige generasjon, og har også fått en mer dynamisk design.

SNASENT: Mazdas design er etter vår mening den beste blant japanske produsenter både innvendig og utvendig. Her fra nye CX-9 - den nye 7-seteren som lanseres i Los Angeles i disse dager, nå med turboladet Skyactiv-motor. Foto: MAZDA Vis mer


Bilen kommer selvsagt med de nyeste sikkerhetssystemene som hos Mazda får samlebetegnelsen I-Activsense og den har firehjulsdriftssystemet vi kjenner fra CX-5 og som vi i vinter også fikk prøve på dagens Mazda 6. Det er et system som ligger nært opp til Haldex 4-typen firehjulsdrift.

ROMSLIG: Mazda CX-9 er stor både utvendig og innvendig - som vi ser er det godt med plass foran. Foto: MAZDA Vis mer


Les vår test av Mazda 6 med 175-hesters diesel og firehjulsdrift.

Merk: Per dags dato er det usikkert om CX-9-modellen komme til Norge, men at motoren vil komme i andre Mazda-modeller er det liten tvil om, spørsmålet er bare i hvilke.

VIST I LOS ANGELES: Mazda viste helt nye CX-9 i Los Angeles 18. november. Den nye 7-seteren er flaggskipet i Mazdas nye modellgenerasjon. Foto: GETTY IMAGES FOR MAZDA
BEVEGELSENS SJEL: Ja, det er det Kodo betyr. Det er navnet på Mazdas designspråk, og henger sammen med japansk kulturarv. Foto: MAZDA
Foto: MAZDA
STOREBROR: Sett bakfra ser man at CX-9 er relativt massiv i forhold til lillebror CX-5. Foto: MAZDA
XC90-KONKURRENT: Mazda CX-9 er en stor SUV med tre seterader, og har fått et riktig spenstig design. Foto: MAZDA
ROMSLIG: Mazda CX-9 er stor både utvendig og innvendig - som vi ser er det godt med plass foran. Foto: MAZDA
SNASENT: Mazdas design er etter vår mening den beste blant japanske produsenter både innvendig og utvendig. Her fra nye CX-9 - den nye 7-seteren som lanseres i Los Angeles i disse dager, nå med turboladet Skyactiv-motor. Foto: MAZDA
Foto: MAZDA
INGEN KASSE: I enda større grad enn forgjengeren satser nye Mazda CX-9 på design for å skille seg ut i SUV-mengden. Foto: MAZDA
Foto: MAZDA