Foto: Kia
Foto: KiaVis mer

Nei, det er ikke en ny Ford

Kia Picanto er ikke en bil som har gjort mye av seg. Denne kan endre på det.

Det at Picanto har ført en diskret tilværelse betyr ikke at det er en dårlig bil. Vi utnevnte den til og med til "best blant billigbilene" da vi testet den for seks år siden. Testen kan du lese her.

Importøren satser

Det koreanske bilmerket Kia, som tilhører Hyundai-konsernet, er blitt stadig hyppigere omtalt på våre side. Nylig bestemte den norske importøren, Bertel O. Steen, seg for å satse for fullt på merket her i landet, de opererer med markedets mest utstrakte garanti, og modellutvalget blir stadig mer attraktivt. Vi lot oss eksempelvis sjarmere av deres nye folke-SUV, Sportage, som fremstår som et godt kjøp i sin klasse. (Les vår test av Sportage her).

Dristigere

Designmessig bærer hver nye Kia-modell preg av at bilprodusenten for få år siden hyret inn designeren Peter Schreyer fra Audi. Linjeføringen er aktuell og gir modellene en egen personlighet. Om nye Picanto sier Kia selv at den har et "dristigere, mer modent og selvsikkert utseende". Det er det for så vidt vanskelig å være uenig i. Vi kan imidlertid ikke fri oss fra å ane en viss grad av inspirasjon fra Fords "kinetic design"-filosofi som preger modeller som Ka og Fiesta i henholdsvis A- og B- segmentet.

Peter Schreyers designfilosofi kommer for øvrig til uttrykk i den spektakulære konseptbilen Kia Ray. Se den her.

Når det gjelder dagens nyhet, som kompletterer den moderne modellrekken til Kia, utvider den mer generelt produktspekteret og gir en ny valgmulighet i A-segmentet ens dagens Picanto bare er tilgjengelig som fem-dørs kombi, vil neste generasjon bli tilbudt som femdørs globalt, mens en "sporty" tredørs versjon i tillegg vil bli markedsført i Europa.

Nye Picanto vil inneholde tre helt nye motorer i 1,0-og 1,2-liters bensinutgaver, naturligvis med lave CO2-utslipp. I tillegg til bensinmotorer vil en variant med LPG-gassdrift være tilgjengelig avhengig av marked.

Nye Kia Picanto vil lanseres på bilutstillingen i Genève i mars 2011

Foto: Kia
Foto: Kia