<b>STYRING:</b> Navigasjonen bidrar til å senke forbruket i kommende biler.   Foto: Bosch
STYRING: Navigasjonen bidrar til å senke forbruket i kommende biler. Foto: BoschVis mer

Navigasjonen skal spare drivstoff

Metodene for å senke forbruket blir stadig flere, og navigasjonen kan få en nøkkelrolle.

Navigasjonssytemet i en bil kan se lenger enn øyet rekker. Dermed kan det bidra til bedre planlegging av kjøremønsteret ditt, enn det du selv er i stand til på ukjente veier.

Nå forteller Bosch at de skal hjelpe bilen til lavere utslipp, basert på informasjon om hva som er i vente rundt neste sving - og litt til.

Samlet mener Bosh at navigasjonssystemet alene kan spare opp til 15 prosent drivstoff, basert på automatisert planlegging alene.

39 % bruker aldri navigasjon i bil

Slik fungerer det

Det hele fungerer ved at kartdata kobles sammen med bilens styresystemer. Når navigasjonssystemet ser at du eksempelvis nærmer deg et tettbebygd strøk, og du kanskje har nedoverbakke i tillegg, så frikobles drivlinjen gjennom bilens motorstyring. Du skal dermed bruke langt mindre energi enn de fleste gjør manuelt. Dette gjelder like mye elbiler, som biler med forbrenningsmotor.

Det er altså ingen tvil om at vi må være forberedt på at bilene vil få funksjoner i fremtiden vi ikke er vant med i dag.

Etter hvert kommer også løsningen hvor bilen snakker med trafikklysene, for på den måten å kunne tilpasse farten til en grønn bølge.

Dersom den nye generasjonen navigasjonssystem i tillegg brukes sammen med adaptiv fartsholder, kan du forvente ytterligere fem prosent bedring i forbruket, alt på grunn av jevnere flyt og tempo i trafikken.

Denne hjelmen har integrert navigasjon

Bremselys som snakker

SMART: Basert på informasjon om ruten foran deg kan systemet planlegge kjøremønsteret ditt til det beste for forbruket. Foto: Bosch Vis mer


Andre løsninger, som er laget mer av sikkerhetsmessige årsaker, er bremselys som snakker med bilene bak.

Dette korter i alle tilfeller ned reaksjonstidene, samtidig som det gir deg advarsler tidligere enn du selv ville sett dem dersom bremselysene foran ligger rundt en sving.

I tillegg til de besparelsene som her er nevnt forteller Bosch at start/stopp-systemer alene har en testet besparelse på 5 prosent. Mange finner denne så irriterende at de skrur den av, men det er i stort grad en vanesak.

Intelligente trafikklys

Mange løsninger

En friløpsfunksjon, som kobler ut drivlinjen i gitte perioder, skal bidra til 10 prosent besparelse alene, forteller Bosch. Et slikt system kobler ut tenningssystemet, og dermed forbrenningen. I prisippet er det som om motoren stopper, selv om hjulene er med på å dra det hele rundt. Denne energien kan igjen tas opp og brukes til strømkrevende oppgaver.

Vi har i de senere årene sett en kraftig kamp mot forbruk av fossilt drivstoff. Lite, om noe, sier at denne kampen blir mindre i tiden som kommer. I denne kampen er det mange teorier og praksiser, som igjen resulterer i forskjellige løsninger.

Elbilen blir av mange sett på som saliggjørende når det gjelder å spare drivstoff, mens andre har en annen filosofi, deriblant Toyota. De mener at det er langt mer å hente på å spare litt drivstoff på mengden av biler der ute, enn å spare alt på noen få.

Hvem som får rett til slutt gjenstår dog å se.