Samferdselsminister Liv Signe Navarsete bak rattet i i-MiEV. Foto: Stian Gihle
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete bak rattet i i-MiEV. Foto: Stian GihleVis mer

Navarsete tester ny el-bil

Ny elektrisk Mitsubishi på vintertest i Norge.

I Kongens gate i Oslo finnes det ladestasjoner for el-bil. Dette var arena og samlingspunkt for norgestesting av Mitsubishis i-MiEV. MiEV står for Mitsubishi innovative Electric Vehicle og er den mest spennende elektriske bilen vi kjenner til. Dette er en fireseters bil med fem dører, kollisjonsputer, klimaanlegg, antiskrenssystem, navigasjonsystem, elektrisk drevne vinduer foran og bak og sentrallås. Den er med andre ord utstyrt som en vanlig småbil.

Motormessig har den en elektrisk motor med 64 hestekrefter og 180 newtonmeter. På vår testkjøring Oslo viste den friske takter med bakhjulsdrift i snøkavet. En nervøs japansk representant fra Mitsubishi i passasjersetet var nok litt redd for den kostbare testbilen.

Les også: Vår prøvekjøring av bilen

Ferdig

Bilen er ferdig utviklet og lanseres i Japan i år, men Norge er et aktuelt land. Ikke minst jobber importøren av Mitsubishi i Norge på spreng med å få dette på plass. Det meste rundt lansering i Norge er forholdsvis uklart, men i løpet av 2011 skal det være teoretisk mulig.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete var invitert til å prøvekjøre modellen og likte åpenbart den nye bilen.

Vi fikk noen minutter med statsråden, og på spørsmål om hvordan regjeringen vil håndtere norsk el-bil-produksjon i konkurranse mot japansk råkjør fra Mitsubishi og Toyota, er svaret klart:

- Think må konkurrere med japanske bilprodusenter etter vanlige konkurranserforhold, sier Navarsete.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete liker seg bak rattet i Mitsubishien med 0 gram utslipp av CO2. Foto: Stian Gihle
Samferdselsminister Liv Signe Navarsete bak rattet i i-MiEV. Foto: Stian Gihle
Du klarer ikke å avsløre at i-MiEV er en el-bil ved å se på interiøret. Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle
Foto: Stian Gihle


Vi på vår side tror japansk produksjon av el-biler blir vanskelig for Think å håndtere.

Videre jobber regjeringen med incentiver for å få bilkjøpere til å velge el-biler. Selv om man i dag allerede har en rekke fordeler med gratis bomring, ingen årsavgift, kjøring i kollektivfelt og svært lave "drivstoff-kostnader", må det mere til for at bilkjøperne skal velge disse bilene som har bytting av batteripakke som den store kostnadsbomben innebygd.

Les også: Miljøpremie på 25.000

Uansett ligger Mitsubishi svært langt fremme med denne bilen, som har Lithium-ion batterier, en rekkevidde på cirka 16 mil og en toppfart på 130 kilometer i timen.

Kanskje fritak for fartsgrenser hadde vært et skikkelig tiltak for å få folket over i el-bil? El-biler går jo uansett ikke så veldig fort.