Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i NBF, ønsker et nasjonalt kjøretøyregister, hvor forbrukere kan sjekke kilometerstand og verkstedshistorikk på bilen de skal kjøpe. Foto: Norges Bilbransjeforbund
Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i NBF, ønsker et nasjonalt kjøretøyregister, hvor forbrukere kan sjekke kilometerstand og verkstedshistorikk på bilen de skal kjøpe. Foto: Norges Bilbransjeforbund Vis mer

Nasjonalt register kan stoppe bilsvindel

Hvis NBF, BIL og NAF får det som de vil, blir det etablert et nasjonalt register med blant annet kilometerstand og skadehistorikk på alle biler i Norge.

OPPDATERING: Vegdirektoratet har nå kommentert innspillet. Se nederst i saken.

Har bilen du skal kjøpe noen gang vært stjålet? I mange andre europeiske land kan du få vite dette før du kjøper. Nå ønsker NBF, NAF og BIL at norske forbrukere skal få samme mulighet. Foto: Colourbox.com Vis mer

Når du skal kjøpe bruktbil kan du aldri være helt sikker på om det bilselger sier er sant: Kollisjonen som førte til et langvarig verkstedsopphold for noen år siden er kanskje visket vekk fra selgers hukommelse, og du kan ikke se sporene med det blotte øyet.


Dette vil Norges Bilbransjeforbund (NBF) gjøre noe med, og med seg på laget har de NAF og Bilimportørenes Landsforening (BIL). Sammen har de tatt initiativ overfor Vegdirektoratet om etablering av et nasjonalt register for kjøretøyhistorikk.

– Svindel som er avdekket med bilers kilometerstand og ukyndig oppbygging etter omfattende skader, er bare toppen av et isfjell og utgjør en betydelig sikkerhetsrisiko for norske bileiere, sier Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i NBF til Bilnytt.no.

LES: Slik oppdager du juks med kilometerstanden:

Sverige har det

Et system er allerede innen rekkevidde. Ifølge Bilnytt er det amerikanske firmaet Carfax etablert i 18 europeiske land, deriblant Sverige, hvor de siden 2010 har hatt avtale med Bilprovningen.

Noe av informasjonen som kan legges inn i systemet er EU-kontroller, antall eiere, registrerte heftelser, service- og vedlikeholdshistorikk og tekniske aksjoner fra produsent, skriver nettstedet.

I nabolandet vårt kan du også raskt finne ut om bilen er, eller har vært, stjålet.

LES: Hver tredje bruktbil kan ha feil kilometerstand:

– Må komme forbrukerne til gode

Seniorrådgiver André Fimreite i NAF. Foto: NAF Vis mer



Seniorrådgiver André Fimreite i NAF sier til DinSide at det norske systemet ikke nødvendigvis trenger å være en kopi av Carfax sitt system i Sverige. Det viktigste er at opplysningene kommer forbrukerne til gode, mener han.

Han ber staten se til Belgia for inspirasjon.

– I Belgia har de noe som heter Car-Pass. Det er et register som holder kontroll på kilometerstanden til bilene i landet. Alle som er i befatning med bil, som verksted og veihjelp, plikter å innrapportere bilens kilometerstand på den aktuelle datoen. Dette har ført til at triksing med kilometerstand er nesten nede på null, sier han.

– Car-Pass synliggjør at det er mulig å få det til å fungere hvis alle gode krefter er enige om at de ønsker det.

LES: Slik finner du ut mer om bilen:

Kan stoppes av personvern

Samtidig møter det belgiske initiativet motstand i andre, større EU-land - som Tyskland. Årsaken er skepsis til utlevering av personopplysninger.

– Men Norge har jo også strenge regler for utlevering av personopplysninger. Kan ikke dette gjøre det vanskelig å få til et slikt system her til lands?

– Helt klart, og det må være et poeng at disse reglene ikke brytes. Men vi snakker altså om et kjøretøy og ikke en person. Så selv om jeg ivrer for personvern, mener jeg det må gå an å få inn disse opplysningene uten å tråkke på personvernet, sier Fimreite.

Ikke aktuelt nå

Vegdirektoratet stiller seg positive til den svenske løsningen, men sier en lignende løsning ligger fram i tid for deres del.

– I fremtiden ser vi at dette kan bli aktuelt, men problemet i dag er at informasjonen ligger i et gammelt register som er vanskelig å hente ut tall fra, sier senioringeniør Ola Undheim i Vegdirektoratet.

Informasjonen Vegdirektoratet kan bidra med er for eksempel opplysninger om når det har blitt utført EU-kontroll, eller PKK (periodisk kjøretøykontroll) som det også kalles.

– Det utvikles for tiden et helt nytt PKK-register. Prosessen har begynt det er lyst ut og vi har valgt tilbyder. Vi ser for oss at systemet vil være på plass om et par år, og da blir det lettere å levere disse opplysningene, sier Undheim.

Han understreker at Vegdirektoratet altså ikke vil ta ansvar for å bygge registeret som NBF, BIL og NAF ønsker seg, men at direktoratet ikke ser noe problem ved å gi opplysninger videre til et slikt register.

– De kan enten få eller kjøpe opplysningene fra oss. Vi ser for oss at dette absolutt vil være en mulighet når vi får det nye systemet på plass, sier Undheim.

Under kan du se et eksempel på hva du kan få av informasjon fra Carfax i Sverige:

Foto: Carfax.se Vis mer