<b>MANGE KJØRER PÅ OVERTID:</b> Flere leger tror mange eldre kjører bil uten å være egnet for det som følge av at fastlegen syntes synd på dem. Foto: NTB SCANPIX
MANGE KJØRER PÅ OVERTID: Flere leger tror mange eldre kjører bil uten å være egnet for det som følge av at fastlegen syntes synd på dem. Foto: NTB SCANPIXVis mer

Når bør eldre sjåfører fratas førerkortet?

Mens det idag er 360.000 som er 75 år eller eldre, vil det i 2040 være dobbelt så mange.

Hvem har ansvaret for å si ifra om at de eldste ikke lenger bør beholde førerkortet, legen eller pårørende?

For noen eldre er bilen det viktigste fremkomstmiddelet som sørger for at man får dratt til legen, handlet mat og besøkt familie og venner. Men det kommer en tid hvor mange ikke lenger er i stand til å kjøre forsvarlig.

Selv om det er vanskelig, oppfordrer flere av landets leger de pårørende å ta den vanskelige samtalen med sine foreldre eller besteforeldre om de ser de ikke lenger henger med i trafikken.

LES OGSÅ: Har førerkortet ditt gått ut på dato?

Er legene tøffe nok?

Medisinsk leder Ronald Skjeie ved Volvat medisinske senter i Bergen tror det er mange som fortsatt har førerkort som ikke burde kjøre, og at leger i mindre byer har lettere for å godkjenne helseattesten, selv om pasienten ikke burde sittet bak rattet.

- Jeg tror det har lettere for å skje i utkantstrøk hvor pasienten og legen kanskje har bygget opp et slags forhold opp gjennom årene. Pasienten lover legen å kun kjøre lokalt, selv om det ikke finnes noen ekstra trygghet eller mulighet for å kontrollere det, og at legen dermed kan tøye grensene litt for å bedre hverdagen til pasienten, sier han til Dinside.

Etterlyser bedre rutiner

Skjeie har vært lege i 30 år, og forteller at han har snakket med flere som mener det burde vært bedre rutiner når det kommer til de over 75 år, og helsesjekken de må gjennom for å beholde førerkortet.

- Når en skal ha legeattest fra fylte 75 år, kan vi sjekke mye på 20 minutter, men utover det er det vanskelig å vite hvordan en person oppfører seg og har det i det daglige. Obligatorisk kjøretime kunne vært et alternativ, forteller Skjeie.

Per februar 2016 var det hos Statens vegvesen registrert 537.574 personer over 61 år med gyldig førerkort .

Slik det fungerer i dag er det legen din som forteller deg når dette punktet er nådd, og etter fylte 75 år må du gjennomgå en helseundersøkelse hos din fastlege eller en annen lege årlig.

LES OGSÅ: Derfor kan det være smart å bare ta førerkort bare for automat

Vanskelig å ta praten

Ville du sagt i fra dersom du synes dine foreldre eller besteforeldre ikke lenger bør kjøre?

(Avsluttet)
Ja(84%) 4720
Nei(16%) 901
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Selv om en er inne årlig for en undersøkelse, kan en persons helse fort endre seg uten at dette nødvendigvis meldes til legen. Da kan det fort bli de pårørende, som barn og barnebarn, som legger merke til dette. Det kan by på en vanskelig samtale, innad i familien.

Petra Turet Olsen er fylkeslege i Oslo og Akershus. Hun forteller at det ikke er noe annet å gjøre enn å ta samtalen med den det gjelder om du mener dine foreldre eller besteforeldre ikke lenger bør kjøre bil.

- Med mindre du tar steget og eventuelt tipser politiet i håp om at de har ressurser til å observere personen, forteller fylkeslegen.

Norge har et lovverk som skal beskytte privatindividet så godt det lar seg gjøre. Så lenge denne personen regnes som samtykkekompetent, kan man ikke tvinge noen andre til å gå til legen.

- I Norge har man valgt å forsøke å ha så få regler som mulig som tvinger et menneske til å gjøre noe en selv ikke ønsker. Det blir familien eller pårørende som blir ansvarlige for å eventuelt ta dette ansvaret, sier Petra Turet Olsen.

LES OGSÅ: Fått med deg de nye reglene?

AVHENGIG AV FØRERKORTET: Ekteparet Thorstensen forteller at de er avhengige av å forflytte seg over større distanser med bilen daglig. Når de ikke lenger kan kjøre, vil gjøremålene ta flere timer ekstra. Foto: MAGNUS ARNKVÆRN Vis mer


Stoler på barna

Å ha tilgang til bil og transport er et viktig bidrag til de fleste personers livskvalitet. Muligheten til å komme seg til butikken og legen på egenhånd er for mange eldre det viktigste i hverdagen.

Utenfor en dagligvarebutikk i Oslo møter vi ekteparet Thorstensen. De er begge passert 70 år, og forteller at de er helt avhengige av bilen for hverdagens gjøremål.

- Det er klart ting ville blitt relativt håpløst om vi måtte ta bussen over alt. Da hadde vi ikke kommet oss til verken butikken eller legen uten å bruke hele dagen på det, forteller Fru Thorstensen, som har deltatt på Statens vegvesens trafikkurs 65+.

Når vi spør dem hvordan de ville reagert om deres barn fortalte dem at de burde legge nøklene på hylla, humrer begge.

- Det har heldigvis ikke skjedd ennå, men skulle det bli et tema får vi vel bare høre på dem, sier det blide pensjonistparet, som ikke tror deres familie ville hatt noe problem med å ta den praten.

LES OGSÅ: Veien er full av eldre sjåfører

Færre eldre dør

- Ser vi på andelen drepte i trafikken for personer over 65 år, registrerer vi en nedgang i antallet de siste årene, forteller sjef for Utrykningspolitiet Runar Karlsen.

I år 2000 døde 62 personer over 65 år i trafikken. I 2015 døde til sammenligning 24 personer over 65 år.

- I dette bildet er det også viktig å være klar over at eldre har lettere for å omkomme enn yngre sjåfører med samme skade, fortsetter UP-sjefen.

LES OGSÅ: Lider du disse sykdommene, bør du være obs på førerkortet

Tilbyr kurs for sjåfører 65+

Statens vegvesen tilbyr oppfriskningskurs for bilførere over 65 år. Vegvesenet opplyser om at kurset ikke har til hensikt å måle føreregenskapene dine, men å gjøre deg bevisst på situasjoner der du kan møte ekstra utfordringer.

Kurset består av to samlinger på henholdsvis 3,5 til 4 timer. Vegvesenet understreker at det ikke er noen eksamen.

Deltakerne er også selv med på å bestemme kursets innhold, men vegvesenet opplyser på sine sider at temaer som ofte går igjen er: vikeplikt, rundkjøring, vegoppmerking, lyskryss, motorvei, lysbruk, forbikjøring og parkeringsbestemmelser.