<b>REKKEVIDDE 1.000 KM:</b> Quantino heter denne bilen, som skal få en adskillig mer folkelig pris enn det NanoFlowcell har vist tidligere. Det dreier seg om en kompakt sportskupé av typen 2+2 der tankene med elektrolytt nok vil stjele mye av plassen. Foto: NANOFLOWCELL
REKKEVIDDE 1.000 KM: Quantino heter denne bilen, som skal få en adskillig mer folkelig pris enn det NanoFlowcell har vist tidligere. Det dreier seg om en kompakt sportskupé av typen 2+2 der tankene med elektrolytt nok vil stjele mye av plassen. Foto: NANOFLOWCELLVis mer

NanoFlowcell med nok en mirakuløs elbil

Nunzio la Vecchia er kanskje rett og slett for god til å være sann.

Snart åpner bilutstillingen i Genève sine dører og der kommer nok en gang Nunzio la Vecchia til å presentere et grensesprengende produkt: En elbil som skal ha en rekkevidde på 1.000 kilometer på en lading.

Det er selskapet NanoFlowcell AG, basert i Liechtenstein, som står som produsent. Bakmannen Nunzio la Vecchia (mer om ham lenger ned), gjorde seg bemerket i 2009 ved å presentere en soldrevet supersportsbil, Koenigsegg Quant - som riktignok aldri nådde produksjon.

Men dette skal være andre boller. Bilen som presenteres nå heter Quantino og skal vises frem for publikum på bilutstillingen.

Det mest oppsiktsvekkende er rekkevidden, som ifølge produsenten er muliggjort ved en kombinasjon av flyt-celleteknologi som erstatning for klassiske batterier, og drivlinje basert på lavspenningsteknologi.

LES OGSÅ: 44 prosent av oss vil ha ladbar bil

Lavspent

LITE Å SE: Foreløpig er det lite konkret vi får se av den revolusjonerende elbilen, men den skal snart vises for publikum. Foto: NANOFLOWCELL Vis mer


La Vecchia hevder i hvert fall i pressemeldingen fra selskapet at drivverket har en spenning på bare 48 volt, men at dette er tilstrekkelig til å produsere en effekt på totalt 100 kilowatt fordelt på fire elmotorer. Det tilsvarer 136 hestekrefter og vil være tilstrekkelig til å gi Quantino en toppfart på 200 kilometer i timen.

Den lille sportskupéen er bare 391 centimeter lang, men skal likevel ha plass til to (pluss eventuelt to) personer. Den ser i hvert fall spektakulær ut på illustrasjonen takket være sine digre felger på 22 tommer. Elektrolytten medbringes i to tanker - hver på 175 liter - som befinner seg nederst i bilen på hver side.

Løste problemet

Hva tror du?

NanoFlowcell-teknologien er: (Avsluttet)
Tviler, men hvem vet?(34%) 672
Genial fremtidsteknologi(30%) 591
Kan ha noe for seg(20%) 392
Bare svindel og bedrag(17%) 328
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Lavspenningsteknologien har hittil bare kunnet brukes i elkjøretøyer med svært begrenset ytelse, som for eksempel golfbiler eller elektriske scootere. Men nå hevder altså Nunzio La Vecchia at han har overkommet utfordringene og i løpet av året vil komme med en kjørbar versjon av Quantino.

- Vi kommer til å kjøre bilen allerede i år, sier la Vecchia i pressemeldingen, - og vi regner med svært snart å få bilen godkjent for bruk på vei.

LES OGSÅ: Denne bilen går på saltvann

Sist var det supersport

Senest i fjor greide la Vecchia å vekke oppsikt med sin vidunderlige Quant E-sportlimousine, som vi omtalte i anledning at den faktisk ble typegodkjent for bruk på vei.

Det var i denne bilen den såkalte nanoFlowcell-teknologien ble innført. Den baseres på bruk av et alternativ til dagens batteriteknologi der elektrolytten består av ionisert væske (for alle praktiske formål er det en type saltvann), som genererer strøm ved at positivt og negativt ladet væske befinner seg på hver sin side av selve batterienheten der en membran muliggjør flyten av ioner fra den ene siden til den andre.

Smørsanger - og genial fysiker?

BAKMENNENE: Styreformann Jens-Peter Ellermann (til venstre) og teknisk direktør Nunzio La Vecchia i anledning av at superbilen Nanoflowcell Quant E-sportlimousine fikk sitt tyske registreringsskilt sommeren 2014. Foto: NANOFLOWCELL Vis mer


Det råder fortsatt mye skepsis angående hvor troverdige planene er og la Vecchia selv, som har tittelen som teknisk direktør i selskapet NanoFlowcell, er en person med noe uklare konturer. Han har tidligere smykket seg med en doktortittel vi ikke har klart å finne ut hvor kommer fra, og kan ses som både gitarist og smørsanger på Youtube. Han beskriver seg som selvlært og skal ha registrert en rekke patenter innen molekylær kjemi og termodynamikk samt solcelleteknologi.

Og selv om la Vecchias troverdighet trekkes i tvil rett som det er, er han unektelig god til å profilere seg og det kan nevnes som en fjær i hatten at det for litt over et år siden ble inngått et partnerskap mellom nanoFlowcell AG og Bosch Engineering GmbH. Sistnevnte er et heleid datterselskap av Robert Bosch AG som blant annet er en av verdens ledende underleverandører til bilindustrien.

LES OGSÅ: Her er GIGAFABRIKKEN til Tesla

General Electric på ballen

Ikke nok med det, at flyt-teknologi som alternativ til dagens batteriteknologi kan ha noe for seg er en kjent sak og i 2013 annonserte selveste General Electric at de jobber med saken. Også det anerkjente forskningssenteret Fraunhofer Institut har publisert stoff som omhandler teknologien.

Angående hvor nærliggende det er å se Quantino på veien i overskuelig fremtid, er vi for vår del skeptiske inntil videre, men vi finner kanskje ut mer under bilutstillingen i Genève der NanoFlowcell skal holde pressekonferanse den 3. mars.

INGEN SPØK: Flytcelle-teknologien er ikke ny - den amerikanske giganten General Electric har den også på programmet. Foto: GENERAL ELECTRIC Vis mer


LES OGSÅ: Dette bør du vite om elbil