Foto: Automedia
Foto: AutomediaVis mer

Naken Porsche Cayenne

Mange har en mening om Cayenne. Porsche kommer med en ny modell neste år og til og med hybridbil er på trappene.

Vi regner i hvert fall med at Cayenne skal vises til sommeren. Ryktene sier at den kun kommer som 2011-modell, men vi renger med det betyr at de første bilene leveres på høsten neste år, og at den da vises på sommeren.

Porsche jobber på spreng med å få klar sin nye Cayenne, og det er åpenbart at de nærmer seg slutten når kamuflasjen er såpass beskjeden som dette. Det første som kan sies nå etter at de store kamuflasjedekslene er tatt vekk, er at den virker slankere og mye mer renskåret i designet. Likevel skal den bli litt større enn dagens i ytre mål.

En av spionfotografene skal også ha fått et glimt av interiøret og kunne melde tilbake at man kan se tydelige "spor" av Panamera innvendig.

Motorer

Den nye Cayenne-modellen vil bli utstyrt med flere motorer, men bortsett fra hybridvarianten kommer det antagelig ingen voldsomt store overraskelser.

Vi regner med at det er motorene fra Panamera som kommer først. Det vil si V8 bensinmotor uten turbo og 400 hestekrefter, og samme motor med to turboladere og 500 hestekrefter. I tillegg kommer folkevognmotoren med dieseldrift og 240 hestekrefter og 540 newtonmeter.

Det uklart om Cayenne vil få dobbelkløtsj automatgirkasse eller vanlig automatgir. Det er også uvisst om Cayenne vil beholde terrengfunksjonene med lavgir og differensialsperrer eller om den vil blir mer gatebil ala BMW X5.

Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia


Hybrid

Vårt inntrykk når vi treffer Porsche-folk, er at de egentlig ikke liker dieselmotorer. Det kan også være en av grunnene til at selskapet ikke har tatt seg bryet med utvikle en dieselmotor selv. Den andre grunnen til dette er også at eierforholdene mellom Porsche og Volkswagen er så tette at det for Porsche bare er å forsyne seg i hyllene hos Volkswagen.

Det er nok det som vil skje på hybridfronten også. Her kan vi med rimelig stor sikkerhet fortelle at det er Audis nye treliters kompressormotor fra S4 som skal brukes. Dette er en V6-motor med reimdrevet kompressor. Den yter 333 hestekrefter. I kombinasjon til denne bensinmotoren regner vi med at Porsche vil bruke den elektriske motoren på 52 hestekrefter som er plassert mellom bensinmotoren og automatgirkassa. Denne pakka yter 374 hestekrefter og 550 newtonmeter og er allerede vist i en konseptbil i sammenheng med VW Touareg.

Det er bare å følge med sommeren 2010.