Nagare - Mazdas designmesterverk

Mazda viser stigende form på design. Med Nagare, som nettopp ble vist i Los Angeles, løfter de blikket enda lenger fram i tid, retning år 2020. Og de insisterer på at dette ikke bare er fri fantasi, men et formspråk de jobber med. Vi gleder oss - se bildene.

Vis mer

Nagare - Mazdas designmesterverk

  1. Store bilder
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Franz von Holzhausen er sjef for Mazdas designsenter i USA og mannen bak Nagare. Og mens designerforklaringer på nye former og fasonger oftest er fulle av ull, er Holzhausen nesten rett på sak.
- Vi har redefinert de grunnleggende proporsjonene i en bil, men uten gi slipp på de emosjonelle aspektene ved bil og bilkjøring, sier Holzhausen.

På plass om 10 år?

Det er i hvert fall lett å bli emosjonell når man ser bildene av Nagare. Om den hadde tatt seg like bra ut i sørpa på E6 over Karihaugen akkurat nå er kanskje en annen sak, men som en drøm om 2020, når vi har 20 grader lufttemperatur året rundt… Holzhausen er ikke like konsekvent videre.
- Nagare må først og fremst sees på som et konsept av et konsept, en skulptur på to hjul. Med Nagare setter vi fasong i førersetet, så får teknologien komme etter hvert. Likevel er bilen såpass realistisk at den lar seg produsere i løpet av 10 år.

Fireseter med dobbeltdører

Nagare er som man ser laaav. Bilen har plass til fire, men føreren sitter alene midt i bilen foran, med tre passasjerer i en ”salong” bak seg. Dørløsningen er tydeligvis ikke helt ferdig konstruert, for her har Mazda kun skisser å vise oss. Det dreier seg imidlertid om én dør på hver side, men i hele bilens lengde. Dørene heves rett opp i luften på hydrauliske armer. Motor er ikke spesifisert, men Holzhausen ymter om hydrogenhybriden fra RX-8 som en naturlig tanke.

Gummimangel

Kikker vi litt nærmere på bildene er det en del klassiske drømmer som dukker opp - for eksempel om ekstremt gode veier. I hvert fall har i ikke Nagare fått mer enn en millimeter gummi til å beskytte de åpenbart store og helt klart tøffe felgene. Glasstak over det hele bilen er superlekkert - og heller ikke lenger noen fjern fantasi. Det er nesten det vi finner på nye Citroen C4 Picasso i dag.

Fremtidens lys

Men speil? Holzhausen og co har satt på noen pinglete små hendler man kan mistenke for å skulle illudere speil, rettere sagt kameraer som fungerer som speil. Men det er en lite sannsynlig plassering, ettersom kameraer vel kan skjules atskillig bedre i hekken på bilen. Dessuten er det åpenbart at Mazda regner med å ha ny lysteknologi tilgjengelig i 2020. Forhåpentligvis trenger vi ikke vente fullt så lenge på at LED-teknologien skal bli billig nok til at også vi kan får slike lekre løsninger på vårt daglige brød.

Store bilder finner du her

Her finner du mer Mazda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder