<b>SLIK VIRKER DET:</b> Et kamera fanger overvåker trafikkbildet rundt bilen du kjører. Straks du utilsiktet passerer veistripen, vasler systemet deg. Noen løsninger vil også styre bilen tilbake på rett spor. Men husk - dette erstatter ikke førerens oppgaver bak rattet! Foto: SKODA
SLIK VIRKER DET: Et kamera fanger overvåker trafikkbildet rundt bilen du kjører. Straks du utilsiktet passerer veistripen, vasler systemet deg. Noen løsninger vil også styre bilen tilbake på rett spor. Men husk - dette erstatter ikke førerens oppgaver bak rattet! Foto: SKODAVis mer

NAF-test: De beste filskifte-varslerne

Disse sikkerhetssystemene kan virkelig redde liv.

Nye biler i dag er spekket med alskens moderne utstyr fra head-up-display, ryggekamera, bluetooth tilkobling og ventilerte seter. Men viktigere enn noe annet er sikkerhetsutstyret!

Det aller viktigste er naturligvis trepunkts sikkerhetsbiletet, som ble lansert av Volvo, og kom på markedet for 57 år siden.

Den andre virkelig store innovasjonen fikk vi se da kollisjonsputer kom, eller airbag som det oftest kalles. Dette ble standard på de fleste biler for drøyt 20 år siden.

Les mer: Dette utstyret sparer flest liv

For rundt ti år siden tok bilbransjen et nytt krafttak for sikkerheten ved at elektronisk stabilitetsprogram (ESP) begynte å bli standard i de fleste nye biler.

Kryss av

Nå står man ved et nytt veiskille hvor flere nye sikkerhetsinnretninger er i ferd med å bli standard.

Les også: Åtte dashbord-kameraer i test.

Blant dem er utstyret NAF har testet sammen med sin tyske søsterorganisasjon ADAC. Vi snakker om lane assist-systemer, eller filskiftevarsler på godt norsk. Som med det meste annet utstyr ble dette først tilgjengelig i dyre luksusbiler før det har kommet på utstyrslista til de fleste alminnelige biler. Men vi er ennå ikke kommet dit hvor dette er blitt standardutstyr.

NAF er likevel ikke i tvil om at dette er utstyr du bør krysse av for på din neste bil.

ANBEFALER STERKT: Rådgiver Andreas Handeland i NAF anbefaler sterkt filskiftevarsler i nye biler. Foto: NAF Vis mer

- Det koster noen tusenlapper ekstra, men utstyret kan være med på å redde livet ditt i kritiske situasjoner. Vi anbefaler at du bestiller din neste bil med dette, sier rådgiver Andreas Handeland i NAF.

Les også: De beste kjøleboksene er testet

Sammen med sin tyske søsterorganisasjon har den norske forbrukerorganisasjonen testet systemet i seks forskjellige biler.

De seks bilene er:

  • BMW 2-serie
  • Citroën C5
  • Ford Focus
  • Hyundai i20
  • Mercedes C-klasse
  • VW Passat
De ulike systemene er ikke rangert mot hverandre i testen.

Forhindrer 40 prosent

Noen av systemene er rene filskiftevarslere som gir deg et varsel dersom du er på vei over i motsatt fil eller ut av veien, andre er «lane assist»-systemer som i tillegg styrer imot når bilen er på vei ut av en fil eller av veien.

Innretningene trår til i det bilen krysser en fil uten at blinklyset blir brukt. De mest avanserte styrer i mot og hjelper deg om uhellet er ute.

Dersom blinklyset blir aktivert før du er i ferd med å krysse en fil, så forstår systemet at du pendler over linjen med viten og vilje.

- Det er viktig å huske på at dette ikke er en hvilepute for sjåføren. En våken sjåfør er det viktigste! Disse systemene er laget for å hjelpe deg som fører i nødsituasjoner, sier Handeland.

Les også: Med denne unngår du ryggebulker

ADAC har tall fra ulykkesanalyser som viser hvor livsviktig «lane assist» er. I hele 25 prosent av trafikkulykkene kunne dette systemet hjulpet føreren. I så mye som 40 prosent av disse kunne ulykken vært unngått.

Filskiftevarsler kan forhindre kollisjon med motgående kjøretøy, eller med trær og lignende langs veien. Systemet fungerer som om det er bilens øyne. Ved hjelp av kameraer eller infrarøde sensorer, merker det når bilen skifter fil uten at føreren har benyttet blinklyset.

Systemet gir så et varslel til føreren enten akustisk, optisk (lyssignaler), eller fysisk i form av vibrasjoner i ratt eller sete, eller en kombinasjon av flere av disse metodene.

De aktive løsningene styrer imot, og holder deg innenfor kjørebanen, slik at man kan unngå kollisjoner og avkjøringer.

ADAC og NAFs testresultater viser at disse hjelpemidlene er gode til å bistå, og de har absolutt noe for seg, men det er også rom for forbedringer.

Du kan lese hele testen og resultater på NAF.no.