NAF: Store kvalitetsforskjeller på bruktbiler

Hvem hadde ventet å finne en Mercedes på sisteplass i en kvalitetsundersøkelse? Eller en Chrysler i toppskiktet? NAFs nye Bruktbilrapport for 2003 er en avslørende tilstandsrapport fra det norske bruktbilmarkedet.

Kia Sportage gjør det dårlig. Vis mer
Toyota Yaris gjør det veldig godt. Vis mer


Hele 95 bilmodeller er satt under lupen i årets bruktbilrapport som er den mest omfattende noen gang. Bruktbilrapporten 2003 er en av Europas største bilundersøkelser og bygger på cirka 23.000 biltester utført ved NAFs testsentre i hele Norge.

Bruktbilrapporten tar for seg feil og mangler av betydning både for sikkerhet og miljø, og ikke minst av betydning for bileiernes lommebok. Rapporten viser hvor driftssikker bilene er, hvor sikre de er i en kollisjon og ser også på den økonomiske siden av bilholdet. Bileiernes mening om verksted og forhandlerservice er også med.

Japanerne leder fortsatt

Japanerne er kvalitetslederne fortsatt, med Toyota i spissen. Men på nyere bruktbiler viser de tyske bilene en klar forbedring i forhold til tidligere. Det har sammenheng med helt nye konstruksjoner som Opel Zafira og Ford Focus. Taperne er Kia Sportage i gruppen 1993-1995-modeller og Mercedes Vito i gruppen 1996-1999-modeller.

At Toyota og andre japanske modeller ligger på topp er nok ingen overraskelse for noen. Men at koreanske Hyundai Accent og amerikanske Chrysler Neon kommer i toppskiktet vil nok overraske mange. At Subaru Forester er best blant de yngste bruktbilene er en positiv overraskelse.

Vito på bunn

At Mercedes Vito er den dårligste bilen i hele undersøkelsen overrasker, men ikke NAF-testerne. Rapporten avslører dessuten at ingen Mercedes-modeller greier å hevde seg blant de beste. Franske biler har også tydelig stagnert i kvalitet.

Forbedringer

Det er først og fremst på karosseriet rapporten viser en positiv utvikling. Mindre rust betyr lenger levetid og bedre økonomi for eierne. Her har tyske og svenske bilprodusenter vært i tet.

Generelt er det blitt mindre feil på moderne biler, men fra tid til annen kan fabrikkene "bomme". Eksempel er BMW 3-serie som på nyere modeller har hatt store problemer med forstillingen, med utslitte deler etter bare 40.000 til 50.000 kilometer, eller tilsvarende omtrent to års bruk.

Drivverk, hjul og bremser er blitt bedre, men også her finnes det mange unntak. Selv blant de yngste av bruktbilene i undersøkelsen florerer det med feil i elektriske anlegg. NAF ser heller ingen god utvikling på motorproblemer. Gjengangerfeil er motorfusk forårsaket av elektriske feil, oljelekkasjer og registerreim som ryker med påfølgende motorhavari.

På lenkene under finner du rangering av alle bilene.

Rangering av bruktbiler fra 1993 til 1995.
Rangering av bruktbiler fra 1996 til 1999.

(KILDE: NAFs store bruktbilrapport.)