MINST LIKE BRA: Nettradio via mobilen er et godt alternativ til DAB+-radiop. Det mener både Dinside og NAF. Foto: Bjørn Eirik Loftås
MINST LIKE BRA: Nettradio via mobilen er et godt alternativ til DAB+-radiop. Det mener både Dinside og NAF. Foto: Bjørn Eirik LoftåsVis mer

Slutt for FM-sendinger i dag

NAF sier at nettradio i bil er «overraskende bra»

Du trenger ikke DAB+ i bilen.

I dag slukker NRK sendingene sine på FM-nettet i Østfold, Vestfold, Oslo og Akershus, og den 8. desember følger de riksdekkende reklamekanalene etter.

Den 13. desember skjer det samme i Finnmark, som er siste fylke ut. Da kan du verken høre NRK-kanalene, P4 eller Radio Norge i bilen dersom du bare har FM-radio.

Ofte både dyrt og dårlig

Mange har klaget over at de må betale dyrt for å få ettermontert DAB+-radio i bilen. Og selv om det både finnes et godt utvalg av adaptere og billig-løsninger til noen få hundrelapper er det ikke alltid at dette fungerer så bra når du kjører utenfor de mest trafikkerte veistrekningene.

Siden de aller fleste i dag har smartmobil med mulighet for å installere en eller flere radio-apper, kan nettradio via mobilen dette være et godt alternativ.

Mobilen kan kobles til den gamle radioen din med en FM-sender, via Bluetooth eller ledning til AUX-inngangen.

AUX: Mange bilradioer er utstyrt med AUX-inngang, slik som denne bordradioen. Foto: Tore Neset Vis mer

Testtur fra Oslo til Bergen

I mars i fjor gjennomførte Dinside en uformell test der vi sammenlignet DAB+ med nettradio via mobil på strekningen Oslo-Bergen.

I konklusjonen skrev blant annet:

Det er ingen tvil om at DAB+-dekningen er meget god på «Østlandsdelen» av ruta vår, og der opplevde vi langt færre avbrudd enn ved strømming via smartmobilen.

På «vestlandsdelen» er derimot situasjonen en annen. Takket være ekstremt mange tunneler uten DAB+-dekning, blir det en lidelse å følge sportssendingene. Med nettradio pauses i hvert fall sendingen ved bortfall, og med litt bufring mellom tunnelene kan du faktisk oppleve jevn strømming også gjennom tunneler som ikke har 3G/4G-dekning.

NAF-test på Østlandet

Nå har NAF gjennomført en lignende test for strekningen E6 mot Hamar og E16 mot Fagernes. De to test-lagene kjørte også FV 33 over Dokka for å komme til Fagernes.

Den ene bilen som ble brukt i testen strømmet nettradio via appen Norsk Bilradio på iPhone, mens den andre bilen, en BMW X4 fra 2015, brukte bilens integrerte DAB+-radio.

Resultatet var overraskende bra i nettradioens og mobilens favør, ifølge NAF.

PROBLEMET: Tunneler skaper mer trøbbel for DAB+-radioer enn for mobiler med nettradio, viser NAF-undersøkelsen. Foto: INGER MARIE GRINI/SCANPIX NTB Vis mer

- DAB falt klart igjennom

I testresultatene heter det blant annet:

Selv om nettradioen trøblet litt i noen av tunellene, var det ingenting sammenlignet med DAB-radioen i bilen. Signalet falt ut ved Espa et par ganger, samt at det falt inn og ut nesten sammenhengende fra avkjørselen til Elverum til Hamar. Flere steder langs denne strekningen mistet vi signalet i lengre tid, og måtte søke opp kanaler igjen. Etter Gjøvik var det derimot ingen signalproblemer å melde om.

Etter 9 timer i bilen var konklusjonen fra NAFs to testteam klar:

Strømming av radio via smarttelefon er en overraskende god løsning.

Hva koster det?

Mange bekymrer seg likevel over at det kan bli dyrt å høre på radio via mobilen.

I januar i år undersøkte Dinside hva det egentlig koster. Vi konkludeerte med at utgiftene varierer med type abonnement og størrelse på datakvote.

På strekningen Oslo-Bergen med åtte timers radiolytting brukte vi for øvrig 568 Megabyte. For de som har billig-abonnement med 1GB i måneden utgjør dette litt over halvparten av kvoten.