<b>MØRKLAGT:</b> Allerede i 2010 kom biler med kjørelys i henhold til EU-forskriftene på veien med kjørelys foran tent og baklysene slukket (Her Ford S-MAX) Foto: FORD
MØRKLAGT: Allerede i 2010 kom biler med kjørelys i henhold til EU-forskriftene på veien med kjørelys foran tent og baklysene slukket (Her Ford S-MAX) Foto: FORDVis mer

NAF: Kjører du uten baklys?

NAF tar tak i en problemstilling som har dukket opp de seneste årene: Kjøring uten baklys.

Du har kanskje tenkt over det selv når du kjører gjennom en dårlig opplyst tunnel, eller i tussmørke, og tar igjen en bil som tilsynelatende kjører uten lys.

Dette er et fenomen som har bredt om seg etter at EU innførte et direktiv angående bruk av kjørelys. For vår del skrev vi om det allerede i 2010.

Dette har altså skjedd til tross for at det i den norske kjøretøyforskriften står klart og tydelig: «Minst baklyset skal lyse sammen med kjørelyset». Dette vil de fleste tolke som at kjørelys bak er påbudt. Men dengang ei.

Overstyres fra EU

Det er et EU-direktiv fra 2008 som spenner ben under den norske forskriften. Den slår fast at det ikke lenger er krav til kjørelys bak, og resultatet er at det selges biler i Norge som ikke har automatiske kjørelys bak. Direktivet kan nemlig overstyre den norske forskriften.

NAF påpeker på sine nettsider at dette er problematisk av følgende årsaker: Vi har i Norge lange tradisjoner for automatisk tenning av lys foran og bak når motoren startes. Dessuten har vi vær- og kjøreforhold og topografi som er mer krevende enn de fleste andre europeiske land. Attpåtil er lys noe av det vi nordmenn bruker for å skille en stillestående bil fra en som er i bevegelse.

Nå skal EU-kontrollen avsløre ulovlig ettermonterte Xenon-lys

Miljøhensyn?


EU viser til miljøhensyn for å forklare endringen i regler - med avslått baklys vil man angivelig oppnå anselige drivstoffbesparelser når man tar hensyn til at det gjelder en europeisk bilpark på flere titalls millioner biler.

NAF presiserer at vel er de opptatt av miljøet, men mener trafikksikkerheten likevel bør veie tyngst. NAF engasjerer seg i dette på flere plan, nylig kunne vi for eksempel fortelle om deres overraskende test av nødbrems-systemer.

Direktivet er også et ledd i en harmoniseringsprosess som tar sikte på at forskjeller i regelverk mellom forskjellige land utjevnes. Dette skal være av hensyn til bilprodusentenes behov for å slippe å spesialtilpasse bilene for forskjellige markeder.

Star Wars? Neida, men laserlysene kommer

Upålitelig

I nye biler finnes optiske sensorer som oppdager at sikten reduseres ved at det blir mørkt og sender signal om automatisk tenning av baklysene. NAF påpeker imidlertid at det både er stor forskjell på hvor raskt disse systemene jobber, og at værforhold som er vanligere i Norge enn i mange andre land, kan gjøre at automatikken ikke alltid slår inn. Det kan dreie seg om snøfokk eller tåke - forhold som gjør at lysene er ekstra viktige.

Under slike forhold anbefaler NAF at du skrur på alt du har av ekstra baklys/tåkelys.

Utrolig, men sant: Livsfarlige selfies bak rattet

Noen har lys også bak

NAF har undersøkt hva norske bilimportører forholder seg til angående problematikken rundt automatiske kjørelys bak. Slik har de kunnet konstatere at disse generelt forholder seg til EU-direktivet - men at det er svært modellavhengig. For eksempel har noen få, ofte av de dyrere modellene, automatiske lys bak.

På biler som ikke har automatikk, minner NAF om at Utrykningspolitiet (UP), tidligere har anbefalt at man har lysbryteren på til enhver tid slik at lyset aktiveres når tenningen er på.

Dersom bilen du kjører har automatikk som styrer baklysene, anbefales det at du lar denne jobbe som tiltenkt under normale forhold. NAF anbefaler at du setter deg inn i lyssystemet på bilen din og hvordan dette fungerer.

Er du i tvil vrir du lysbryteren helt på, slik at du er sikker på at du også kjører med lys bak.