<b>PÅ'N IGJEN:</b> Det er på ny duket for innføring av miljøfartsgrense i Oslo i vinterhalvåret for å redusere mengden skadelig svevestøv. NAF mener andre tiltak ville hatt adskillig mer effekt. Foto: MORTEN HOLM/NTB SCANPIX
PÅ'N IGJEN: Det er på ny duket for innføring av miljøfartsgrense i Oslo i vinterhalvåret for å redusere mengden skadelig svevestøv. NAF mener andre tiltak ville hatt adskillig mer effekt. Foto: MORTEN HOLM/NTB SCANPIXVis mer

NAF foreslår tiltak for å få redusert lokale utslipp

I Oslo vil byrådet senke farten fra 70 km/t til 60 km/t på en rekke hovedveier. NAF mener det finnes bedre løsninger.

Det er velkjent at luftkvaliteten i de store byene har vært så dårlig at det har gått på helsa løs flere dager i vinter.

Som vanlig velger politikerne en tilsynelatende enkel løsning: Tvinge bilistene til å sette ned farten.

I går kunne Osloby.no melde at det nå er fritt frem for miljøfartsgrense, med nedsatt fartsgrense til 60 kilometer i timen i vinterhalvåret flere steder.

Det dreier seg spesielt om følgende strekninger:

  • Riksvei 4 Sinsen-Grorud
  • Ring 3 Ryen-Granfosstunnelen
  • E18 Hjortnes-Lysaker (hverdager fra 06:00-22:00)
  • Rv 163 Østre Aker vei Økern-Stovner
LES OGSÅ: Svevestøv: Vedovner er synderne!

NAF: - Lite effektivt

- TENK HELHETLIG: NAF ser på redusert fart for personbiler som et lite effektivt tiltak mot svevestøv. Bildet viser Kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal. Foto: NAF Vis mer


I en pressemelding Norges Automobilforbund (NAF) har sendt ut, går det frem at bilistorganisasjonen har foretatt beregninger som viser at lavere fart for personbilene gir minimal reduksjon av svevestøv.

Derimot viser beregningene at det for tungtransporten gir god effekt med fartsgrense på 60 km/t.

KOMMENTAR: Sannheten om dieselbiler og utslipp

NAF er helt klare på at dårlig luftkvalitet er et alvorlig problem. Men de går inn for en helhetlig tilnærming de mener er nødvendig for å bli kvitt denne utfordringen en gang for alle. Kortsiktige tiltak må byttes ut med langsiktighet, ifølge bilistorganisasjonen.

For å få renere byluft, bør vi få på plass helhetlige tiltak som gir positive effekter for luften uten at det unødig rammer fremkommeligheten, mener NAF.

LES OGSÅ: Fakta og myter om luftforurensning

Langsommere trafikk redder ikke miljøet

Organisasjonen tar utgangspunkt i at tungtransporten i Oslo øker, mens trafikkveksten for folk flest skal tas med kollektiv, sykkel og gange, heter det videre i pressemeldingen.

NAFs beregninger viser at å senke farten for personbilene reduserer fremkommeligheten uten å gi særlige miljøgevinster.

NAFs 5 alternative tiltak for bedre byluft:

  1. Maksfart på 60 km/ t og eget kjørefelt for tunge kjøretøy i vinterhalvåret
  2. Bedre og oftere vasking av veiene
  3. Fortsatt piggdekkavgift
  4. Skip som ligger til kai slipper ut mye lokal forurensing og må over på landstrøm
  5. Bedre insentiver for å skifte ut gamle vedovner med rentbrennende ovner
LES OGSÅ: Pigg eller piggfritt?

Mer kollektivt

I Oslo har ifølge NAF den økte satsingen på kollektivtransport gitt et bedre tilbud og flere reisende.

En fortsatt bedring av kollektiv- og togtilbudet, sammen med satsing på sykkel, vil gjøre det lettere for folk å velge å sette fra seg bilen, mener bilistorganisasjonen.